donderdag 28 mei 2009

Odulphuslyceum Tilburg, het werkt!

Even een korte mededeling omdat ik merk dat het begint te werken. Enkele weken, maanden geleden hebben we een gastles gegeven op het St. Odulphuslyceum in Tilburg. Leerlingen van 4 of 5 VWO die een (profiel)werkstuk moeten maken over een onderwerp uit hun directe omgeving. Enfin, het inmiddels geijkte verhaal: Wat is een archief en hoe zoek je naar informatie? Dat verhaal valt goed, neemt nauwelijks 50 minuten in beslag en blijkt effectief.

Vandaag zag ik namelijk in onze studiezaal drie jonge mensen. 'Waar komen jullie vandaan?' En jawel, van het Odulphuslyceum. Zelf stukken aangevraagd en enthousiast geraakt. Zo'n jongen geeft aan dat hij op internet altijd wel gelezen heeft over de separatie van de joden in de Tweede Wereldoorlog. 'Maar hier staat het echt.'

(Mijn man suggereert dat het kan zijn dat archieven misschien wel veel aantrekkelijker zijn voor jongeren dan musea. Volgens hem heb je in een archief de mogelijkheid om zeer persoonlijk geraakt te worden, omdat het immers over je eigen familie en omgeving gaat). Ik kan me hier in vinden én ik denk dat je leerlingen een enorm vertrouwen geeft door het authentieke stukken in handen te geven. Indirect zeg je daarmee dat je hen vertrouwt en in staat acht zorgvuldig met de stukken om te gaan.

Een klein succesje weliswaar, maar de aanwezigheid van deze Odulphianen heeft me weer gesterkt in mijn visie.

1 opmerking:

Luud de Brouwer zei

Geweldig dat je zo direct resultaat ziet van je werk Petra! En je weet, er zit nog meer in het vat ;-)