dinsdag 9 juni 2009

Mijn favoriete filmpje.

In het begin van deze eeuw (!) werden de films geconserveerd en gedigitaliseerd die door het Regionaal Archief Tilburg worden beheerd. Dat wil zeggen: de meeste films, filmpjes en filmfragmenten (een kleine 200) stonden daarmee vanaf 2001 op DVD. Bezoekers die de beelden wilden bekijken konden dat doen, liefst op afspraak, in het pand aan de Kazernehof. Tamelijk omslachtig en niet zo heel publieksvriendelijk, maar het was niet veel anders dan de oude manier van werken: de onderzoeker gaat naar de studiezaal van het archief, vraagt daar de stukken op en krijgt de stukken ter inzage.
Gelukkig voor de bezoekers (snackers en diepgravers) heeft het Regionaal Archief Tilburg inmiddels ook YouTube ontdekt: met enige regelmaat zet ik hier korte films op. De amateurfilmpjes van carnaval in de jaren 60 waren in september 2008 het eerst aan de beurt. Hoewel het nog lang geen carnaval was, waren er toch al snel meer dan 100 kijkers. Inmiddels hebben zo'n 6 à 700 mensen deze carnavalsimpressies aanschouwd.
Het archief bewaart dan ook juweeltjes die het waard zijn getoond te worden: De diesviering van het Odulphuslyceum in 1940 bijvoorbeeld, de opening van de Pellikaanhal in 1969. Het zijn misschien geen topkwaliteitfilms, maar wel zeer de moeite van het bekijken waard.

Vorige week heb ik mijn (voorlopig) favoriete filmpje aan YouTube toegevoegd: een voor veel Tilburgers dierbare herinnering aan de spoorwegovergang aan de Gasthuisring. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten wanneer deze opnames gemaakt zijn, door wie misschien, waarom, wie er op staan? Ik verwacht reacties uit het hele land en ver daarbuiten!




Nog een mooie mogelijkheid die YouTube ons biedt is het leggen van relaties met ander filmmateriaal. Zo kwam ik het "Tilburgs Volkslied" tegen en de trailer van "Boom Roos Vis" en nog veel meer verrassende filmpjes die het bekijken waard zijn.
Gaat dat zien, gaat dat zien zou ik zeggen! En blijf vooral ook kijken, want er komt nog veel moois aan!

Geen opmerkingen: