dinsdag 6 juli 2010

Educatief onderzoek Marietje Kessels

Marietje Kessels is de naam van een weerbaarheidsproject zoals dat overal in het land plaatsvindt bij de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. Marietje Kessels is tevens de naam van het 11-jarige Tilburgse meisje dat op een zomermiddag in augustus 1900 spoorloos verdween. Enkele dagen later werd Marietje levenloos en bruut vernoord aangetroffen, bovenin de gewelven van de kerk die in de Noordhoek in Tilburg stond.

Hoewel we bij het archief dit verhaal al duizend keer gehoord hebben, blijft het voor scholen en leerlingen een interessant verhaal. Het sluit aan bij het bovengenoemde project of bij het vak 'mens en maatschappij' onder de noemer 'zinloos geweld'. Het archiefdossier Marietje Kessels is goed gedocumenteerd en dat biedt mogelijkheden wanneer je leerlingen wilt leren hoe je een begin maakt met bronnenonderzoek.

Want laten we eerlijk wezen, het zoeken in een archief is niet eenvoudig. Diverse databases zijn online beschikbaar en kunnen doorzocht worden met trefwoorden. Geflankeerd door talloze knoppen die je aan- en uit kunt vinken, om het zoeken gemakkelijk te maken. 'Mediawijsheid' is een vakterm, die de laatste tijd ook in onderwijskringen gehanteerd wordt...Regionaal Archief Tilburg heeft een begin gemaakt met het boekje over Marietje Kessels.

Het boekje heeft twee functies: een attractief instrument om het project visueel aantrekkelijk te maken. - Digitaal zien dingen er mooi uit, maar soms wil je ook iets in je handen hebben-. Ten tweede bieden de vragen en teksten structuur voor de kinderen: 'zoek in die en die bron en beantwoord de volgende vraag'. Dan is het nog de kwestie hoe je die kinderen bij jouw bronnen krijgt. Zeg je: 'kijk op de website van Regionaal Archief Tilburg', dan zijn ze nog maar op de homepage beland. En dan?

Daarom hebben we een digitaal dossier aangemaakt, waarin de leerlingen aan de hand van herkenbare afbeeldingen uit het boekje, doorgelinkt worden naar de betreffende pagina's. We hebben twee bronbanken geselecteerd: De Tilburgse Tijdmachine en Beeldonline. Redelijk aantrekkelijke databases, die echter nóg afbakening behoeven. Want wat als je 'Marietje Kessels' intikt en 100 resultaten krijgt? Dus ook daar weer afkadering gevraagd. Opgelost met de aanmaak van favorieten.

De website van Regionaal Archief Tilburg beschikt over vele mogelijkheden, maar vraagt voor educatieve toepassingen afbakening en structuur. Dat is de opdracht vanuit educatie. Bij deze dan het eerste instrument: het boekje 'Moord te Tilburg, Marietje Kessels'.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Beste Petra,

Volgens mij ben ik je al eens tegengekomen bij een bijeenkomst van de Open Universiteit. Kan dit kloppen? In het kader van de module 'lieux de memoire', die jij mogelijk kent, wil ik voor mijn academisch werkstuk het onderwerp 'Marietje Kessels'. (of haar graf, of de kerk, of het nieuwe monument of ???)
Zou jij me kunnen helpen aan informatie? Op antwoorden op mijn vele vragen?
Met vriendelijke groet
Annelies Loeff
OU student/leerkracht Cleijn Hasselt

Petra Robben zei

Dag Anne, ik heb zo geen gezicht erbij maar als ik je zie waarschijnlijk herken ik je wel. Mooi! Lieux de memoire. Ik heb die module vorig jaar gedaan.
Informatie hebben we in het archief volop! Zullen we volgende week eerste even elkaar bellen zodat ik kan horen wat je vragen zijn? Daaruit kunnen we kijken wat er verder nodig is. OK? Mijn telefoonnummer is 013 54 94 565. Bel me woensdagmiddag even? Grt Petra