zondag 18 juli 2010

Een tropische zaterdagdienst

Het is ongelofelijk als ik in 2010 steeds zaterdagdienst heb. Het weer laat zich dan steeds van zijn extreme kant zien. De vorige dienst was die namelijk van 9 januari. Extreem winterweer was het toen. De dienstdoende medewerkers, waaronder dus ik, trotseerden het barre winterweer. Er vielen in Tilburg talrijke sneeuwbuien die gepaard gingen met veel wind. Het was glibberen geblazen bij gevoelstemperaturen van -10 graden. Het was een van de koudste dagen van 2010 tot nu toe.

De zaterdagdienst van 10 juli was het andere uiterste: extreme hitte van meer dan 35 graden! Kortom, een van de heetste dagen van dit jaar. Net als op 9 januari werd bij deze weeromstandigheden de vraag gesteld of iemand zou komen. Want met zulke hoge temperaturen ga je toch lekker aan het strand liggen of zwemmen? Niets was minder waar. In totaal bezochten vier bezoekers het archief. We konden wel raden waarom. Het was namelijk lekker koel in de Studiezaal en dan is onderzoek doen ideaal. Daarentegen was het verschrikkelijk in de kantine (op zolder), daar waar je de verkoeling zou moeten zoeken in de koelkast. Er stond wel fris in de koeling, maar zodra je deze eruit haalde begon het spontaan te borrelen op de tafel van de warmte. Nee, pauzes houden aldaar was een straf. Dus deze waren kort om snel de afkoeling op te zoeken op …. de werkplek. Om 16.00 uur sloten we het gebouw om ons een weg te banen door de hitte naar huis. Puf, puf.

Ik kan niet wachten tot de volgende zaterdagdienst, want dan weet ik één ding. Het weer zal opnieuw uit zijn dak gaan net als ik. Want als je naast medewerker van het archief ook weerman bent is het schitterend als deze twee samenkomen. Heerlijk.

2 opmerkingen:

Jojanneke zei

haha, jij kon je lol op!

Luud de Brouwer zei

Ik ben benieuwd of je de volgende keer weer een bijzonderheid op weergebied meemaakt. Dat zou wel erg sterk zijn...