dinsdag 24 januari 2012

Profielwerkstuk bezetting Hogeschool Tilburg 1969

 Hallo, ik ben 6vwo-leerling van het St-Odulphuslyceum in Tilburg. Ik doe voor mijn profielwerkstuk onderzoek naar de ‘culturele revolutie’ in de jaren zestig. Er hebben toen ongelofelijk veel veranderingen plaatsgevonden in de Nederlandse samenleving. De ‘losgeslagen jongeren’ stonden recht tegenover de ‘bekrompen ouderen’, die aan een nieuwe denkwijze toe zouden zijn. De jeugd van toen kwam in opstand en heeft voor heel wat opschudding gezorgd. Pessimisten associëren deze periode met de opkomst van dwangmatige consumptie, milieuvervuiling en materialisme. Optimisten zullen het hebben over de voordelen van meer keuzemogelijkheden en de toegenomen vrijheid voor het individu.


Natuurlijk was het voor mij interessant om te zien wat zich in de jaren zestig heeft afgespeeld in mijn geboortestad: Tilburg. Daarom heb ik ook onderzoek gedaan naar de bezetting van de Katholieke Hogeschool Tilburg. De gebeurtenissen die zich daar hebben voorgedaan waren voor die tijd erg ongebruikelijk. Er was dan ook erg veel materiaal over te vinden in het Regionaal Archief Tilburg. Bijna alle kranten schreven over de acties van de Tilburgse studenten, waardoor ik de gebeurtenissen ook vanuit verschillende opzichten kon onderzoeken. Ik heb hierdoor een vrij objectief beeld kunnen schetsen van wat er zich allemaal heeft afgespeeld in 1969. Ik heb veel kennis over mijn eigen stad opgedaan dankzij dit onderzoek. Ik heb natuurlijk ook wel wat te danken aan deze jonge helden, als zij er niet waren geweest, zou ik volgend jaar ook niet aan een universiteit kunnen studeren waar ik kan meepraten over mijn eigen studie.

Judith van der Zwan is leerling 6 VWO St. Odulphuslyceum Tilburg

Geen opmerkingen: