In de Tour-Special 2010 van de WielerRevue en het Brabants Dagblad van zaterdag 26 juni wordt aandacht besteed aan de brieven van sportjournalist Joris op den Bergh aan Jacques Goddet, directeur van de Tour de France. Aanleiding voor de aandacht in de Wielerrevue is de publicatie van de biografie van Joris van den Bergh door tourverslaggever Ron van Couwenhoven Vijftig jaar temidden der kampioenen. leven en werk van Joris van den Bergh.
Jacques Goddet (1905-2000) behoeft geen nadere toelichting, hij leeft bij de liefhebbers nog immer in de herinneringen voort. Joris van den Bergh (1882-1953) is een begrip als pionier op het gebied van sportjournalistiek. Van den Bergh was in de jaren dertig reeds ploegleider in de Tour de France. Na de bevrijding van het Zuiden in november 1944 zocht hij contact met Goddet om weer met een Nederlandse ploeg te kunnen deelnemen. De brieven in het Nederlands liet hij eerst vertalen door Piet van Ierlant, de vader van Marie-Jes Ghering. Onlangs kwam ze bij me op bezoek met een nieuwe aanvulling, de brieven van Joris van den Bergh. Deze brieven zijn nu toegevoegd aan het persoonlijk archief van oud- wielerorganisator Piet van Ierlant.
Bent u op zoek naar de echte historische sensatie van de wielerhistorie, u weet ons te vinden.
maandag 28 juni 2010
vrijdag 25 juni 2010
De 'nieuwe' schuurkerk in Terheijden
Terheijden, nu behorend tot de gemeente Drimmelen, is een dorp gelegen in de Baronie van Breda.
In het dorp staat de rooms-katholieke kerk van Sint Anthonius Abt, die in de eerste helft van de 16e eeuw werd gebouwd. De kerk werd tijdens de tachtigjarige oorlog zowel door de Spanjaarden als door de staatsgarnizoenen verwoest. Bij de Vrede van Munster in 1648 werd de kerk zoals in zoveel andere Brabantse steden en dorpen door de Protestanten in gebruik genomen. Hoewel er in de Republiek gewetensvrijheid bestond, mocht de rooms-katholieke godsdienst niet meer worden uitgeoefend. Er werd een schuurkerk gebouwd, die tegen 1750 zo bouwvallig was dat de pastoor aanbood om een nieuwe schuurkerk in zijn tuin te laten bouwen.
Het Markiezenhof schonk deze week deze tekening van de nieuw te bouwen schuurkerk. Zoals de tekening laat zien is dit een echte `schuurkerk`, een schuilkerk die er van buiten als een schuur uitziet. Wie achter de initialen J.H. schuil gaat, is niet bekend. Op de achterkant staat: De geheele tekening verkleinen op 1/2 breedte en 1/2 hoogte..Het moet een latere kopie van het origineel zijn, het origineel bevindt zich in het kerkarchief. De schuurkerk is in 1804 verkocht. De kerk Sint Anthonius Abt werd op grond van de Staatsregeling 1798 weer aan de katholieken teruggegeven.
Het gehele kerkarchief, inclusief deze tekening van de schuurkerk, kunt u bij Onderzoekerscentrum raadplegen. Meer informatie over de geschiedenis van het kerkelijk leven in Terheijden is onder andere te lezen in het artikel Het geloofsleven in de parochie H.Antonius Abt te Terheijden gepubliceerd in de De Vlasselt nr. 30 (1986).
In het dorp staat de rooms-katholieke kerk van Sint Anthonius Abt, die in de eerste helft van de 16e eeuw werd gebouwd. De kerk werd tijdens de tachtigjarige oorlog zowel door de Spanjaarden als door de staatsgarnizoenen verwoest. Bij de Vrede van Munster in 1648 werd de kerk zoals in zoveel andere Brabantse steden en dorpen door de Protestanten in gebruik genomen. Hoewel er in de Republiek gewetensvrijheid bestond, mocht de rooms-katholieke godsdienst niet meer worden uitgeoefend. Er werd een schuurkerk gebouwd, die tegen 1750 zo bouwvallig was dat de pastoor aanbood om een nieuwe schuurkerk in zijn tuin te laten bouwen.
Het Markiezenhof schonk deze week deze tekening van de nieuw te bouwen schuurkerk. Zoals de tekening laat zien is dit een echte `schuurkerk`, een schuilkerk die er van buiten als een schuur uitziet. Wie achter de initialen J.H. schuil gaat, is niet bekend. Op de achterkant staat: De geheele tekening verkleinen op 1/2 breedte en 1/2 hoogte..Het moet een latere kopie van het origineel zijn, het origineel bevindt zich in het kerkarchief. De schuurkerk is in 1804 verkocht. De kerk Sint Anthonius Abt werd op grond van de Staatsregeling 1798 weer aan de katholieken teruggegeven.
Het gehele kerkarchief, inclusief deze tekening van de schuurkerk, kunt u bij Onderzoekerscentrum raadplegen. Meer informatie over de geschiedenis van het kerkelijk leven in Terheijden is onder andere te lezen in het artikel Het geloofsleven in de parochie H.Antonius Abt te Terheijden gepubliceerd in de De Vlasselt nr. 30 (1986).
Nieuwe boeken
In Tilburg thuis : een eeuw Rode Kruis Tilburg e.o. 1910-2010 / Paul Spapens. - Tilburg : Pix4Profs, 2010. http://tilburg.rodekruis.nl/
Hasseltse Kapel : Tilburgs springlevende Mariamonument / tekst: Tekstbureau Westpoint Joke Knoop. - Tilburg : Stichting Vrienden van de Hasseltse Kapel, 2010. - 128 p. : ill. ; 25 cm
Krachtbron : 200 jaar vrouwen in Tilburg / Auteurs: Sandra Franken en Berna Trommelen. - Tilburg : BTC, 2009. http://www.krachtbrontilburg.nl/
Hasseltse Kapel : Tilburgs springlevende Mariamonument / tekst: Tekstbureau Westpoint Joke Knoop. - Tilburg : Stichting Vrienden van de Hasseltse Kapel, 2010. - 128 p. : ill. ; 25 cm
Krachtbron : 200 jaar vrouwen in Tilburg / Auteurs: Sandra Franken en Berna Trommelen. - Tilburg : BTC, 2009. http://www.krachtbrontilburg.nl/
zondag 20 juni 2010
Marietje Kessels op You Tube
Al eerder maakte Anne Neijnens een filmpje over Regionaal Archief Tilburg. Dat bracht me op het idee om haar als jonge kunstenaar eens oud materiaal in handen te geven. Foto's, documenten en nieuwe beelden rondom de gruwelmoord op het Tilburgse meisje Marietje Kessels.
Anne Neijnens voegde muziek toe en vroeg een meisje van 11 jaar een gedicht voor te lezen, zoals dat destijds in de krant verscheen. Het verhaal van de 11-jarige Marietje is nog steeds actueel. Immers, nog steeds vinden er dergelijke gruweldaden plaats, zoals laatst de 12-jarige Milly Boele uit Dordrecht. Tilburg initieerde al een tiental jaar geleden het Marietje-Kessels-project: een weerbaarheidsprogramma voor leerlingen van groep 7 of 8 van het basisonderwijs. Het project vindt plaats door het hele land.
Een kindermoord als inspiratie voor een educatief project én voor een beeldend kunstenaar.
vrijdag 18 juni 2010
Nieuwe boeken in de bibliotheek
Vuur dat blijft branden : gesprekken met monniken in Oosterhout / Charles van Leeuwen. - Nijmegen : Valkhof Pers, 2005. - 159 p. : ill. ; 18 cm
De ringbanen : een rondleiding / Bery van Oudheusden. - Tilburg : Stadsmuseum Tilburg, 2010. - 115 p. : ill. ; 21 cm
Huisboomfeest : een kunstproject van Wapke Feenstra over cyclische tijd in het Piushavengebied van Tilburg / samenstelling Wapke Feenstra. - Heijningen : Jap Sam Books, 2010. - 190 p. : ill. ; 15 cm
http://huisboomfeest.nl/
Kloostertuinen : in het bijzonder Stadspark Oude Dijk / Tekstsamenstelling; Jan van Summeren en Paula Paulus. - Tilburg : Gemeente Tilburg, 2010. - 15 p. : ill. ; 21 cm. - (Tilburgse Parken ; 5)
Foto: mooiste boom van Tilburg, Haagbeuk Stadspark Oude Dijk
Een hele zorg minder : de Wever en de zorg voor ouderen in Tilburg in historisch perspectief 1838-2010 / Henk van Doremalen. - Tilburg : De Wever, 2010. - 111 p. : ill.
Deelname KVAN-dagen #kvan10
Elk jaar organiseert de Kring van Archivarissen Nederland een congres. Dit jaar vond dat plaats in Rolduc te Kerkrade. Het thema was: ´Fundamenten in verandering´, gebaseerd op de toenemende digitalisering van de maatschappij. Archieven worden nog vaak geassocieerd met papieren magazijnen, archivarissen in stofjassen, ambtelijke bureaucratie en wie zegt dat ie bij een archief werkt, wordt meewarig aangekeken. Maar zoals het thema van het congres al aangeeft: dat verouderde imago is niet meer van deze tijd. De maatschappij digitaliseert in rap tempo en de archieven doen daaraan mee.
Zo is er al sprake van e-Overheid waarbij burgers en bedrijven hun zaken met de overheid via internet regelen, waar en wanneer het hen uitkomt. Dat is de opmaat voor een e-Archief. Ook voor het grotere publiek biedt deze digitale ontwikkeling maatschappelijke voordelen. Immers, als de collectie van een archiefinstelling met één muisklik binnen handbereik komt, wordt het mogelijk om data van verschillende informatiesystemen op verschillende plekken tegelijkertijd te raadplegen, op een moment dat het de digitale bezoeker uitkomt. Bovendien is het mogelijk om dwarsverbanden te leggen tussen collecties van musea, andere archiefinstellingen en bibliotheken. ICT maakt zelfs publieksparticipatie mogelijk: nieuwe communicatievormen zoals wiki´s, community´s en fora.
Tegenhanger van deze digitalisering is de zorg om de interactie met de gebruiker en de virtuele bezoeker. Want waar je in een ´fysiek´ archief vragen kunt stellen aan de medewerkers Dienstverlening, zo stap je via de website een digitaal portaal binnen terwijl je soms niet weet waar je in godsnaam terecht gekomen bent. Een ander probleem is de enorme hoeveelheid digitale informatie die ´met één muisklik´ online te vinden is. Vaak ziet een zoeker door de bomen het bos niet meer, alle Google-, Bing- en andere zoekmachines ten spijt.
Archivarissen zijn echter als geen ander goed in het sorteren, rubriceren en inventariseren van grote hoeveelheden informatie. Zie daar de oplossing: laat hen maar eens stoeien met die digitale oceaan. Dat betekent dat de stofjas overbodig is en dat de archivaris meer tijd achter zijn computer zal doorbrengen dan hij in het verleden gewend was. Een waar fundament dat aan verandering onderhevig is. In Rolduc in Kerkrade werd er vooral over gesproken. Voor de archivarissen bood het echter voldoende inspiratie om er de komende jaren mee aan de slag te gaan.
Zo is er al sprake van e-Overheid waarbij burgers en bedrijven hun zaken met de overheid via internet regelen, waar en wanneer het hen uitkomt. Dat is de opmaat voor een e-Archief. Ook voor het grotere publiek biedt deze digitale ontwikkeling maatschappelijke voordelen. Immers, als de collectie van een archiefinstelling met één muisklik binnen handbereik komt, wordt het mogelijk om data van verschillende informatiesystemen op verschillende plekken tegelijkertijd te raadplegen, op een moment dat het de digitale bezoeker uitkomt. Bovendien is het mogelijk om dwarsverbanden te leggen tussen collecties van musea, andere archiefinstellingen en bibliotheken. ICT maakt zelfs publieksparticipatie mogelijk: nieuwe communicatievormen zoals wiki´s, community´s en fora.
Tegenhanger van deze digitalisering is de zorg om de interactie met de gebruiker en de virtuele bezoeker. Want waar je in een ´fysiek´ archief vragen kunt stellen aan de medewerkers Dienstverlening, zo stap je via de website een digitaal portaal binnen terwijl je soms niet weet waar je in godsnaam terecht gekomen bent. Een ander probleem is de enorme hoeveelheid digitale informatie die ´met één muisklik´ online te vinden is. Vaak ziet een zoeker door de bomen het bos niet meer, alle Google-, Bing- en andere zoekmachines ten spijt.
Archivarissen zijn echter als geen ander goed in het sorteren, rubriceren en inventariseren van grote hoeveelheden informatie. Zie daar de oplossing: laat hen maar eens stoeien met die digitale oceaan. Dat betekent dat de stofjas overbodig is en dat de archivaris meer tijd achter zijn computer zal doorbrengen dan hij in het verleden gewend was. Een waar fundament dat aan verandering onderhevig is. In Rolduc in Kerkrade werd er vooral over gesproken. Voor de archivarissen bood het echter voldoende inspiratie om er de komende jaren mee aan de slag te gaan.
donderdag 17 juni 2010
Een pareltje in Oisterwijk
Oisterwijk is één van de Brabantse plaatsen waarin zich in miniatuur de hele geschiedenis van Brabant laat vertellen. Van het prille ontstaan als nederzetting, via handel en nijverheid naar de industrie en het inzetten van de natuur als belangrijke kwaliteit voor wonen en recreëren. Met recht een parel van Brabant.
Maar: een parel zonder museum! Daaraan is nu einde gekomen. In het voormalige hotel Wilhelmina is de geschiedenis van Oisterwijk een band aangegaan met kunst en gastronomie. Het pand "De Drie Deuren" herbergt naast een kunstrestaurant, de dorpsherberg en een theesalon, nu ook een museum dat de geschiedenis van Oisterwijk vertelt. Een museum weliswaar zonder collectie, maar een plek waar het verhaal van Oisterwijk wordt verteld door maar liefst twee canons: de Oisterwijkse canon en de canon van het pand. In de Museumkelder bieden 3 grote schermen de mogelijkheid uitgebreider in te gaan op bepaalde aspecten van de geschiedenis en in de Proeverij wordt aandacht besteed aan het belang van de horeca voor het toerisme. De inrichting, vormgeving en aankleding van het geheel is mooi, helder en aangenaam. Dit project straalt synergie uit: initiatief, een mooie historische plek, draagvlak van de bevolking, enthousiasme, professionaliteit, mogelijkheden om toeristen èn de eigen bevolking kennis te laten maken met de sporen van het verleden en tenslotte (niet onbelangrijk) inbedding in een gastvrije omgeving met lekker eten en drinken. Om dit alles nog eens extra cachet te geven, gaf initiatiefnemer Leo van Schayik opdracht tot het maken van een speciale 'Oisterwijk'-aflevering van `De Wandeling`. Ook deze film ademt professionaliteit en plezier. Chapeau!
Maar: een parel zonder museum! Daaraan is nu einde gekomen. In het voormalige hotel Wilhelmina is de geschiedenis van Oisterwijk een band aangegaan met kunst en gastronomie. Het pand "De Drie Deuren" herbergt naast een kunstrestaurant, de dorpsherberg en een theesalon, nu ook een museum dat de geschiedenis van Oisterwijk vertelt. Een museum weliswaar zonder collectie, maar een plek waar het verhaal van Oisterwijk wordt verteld door maar liefst twee canons: de Oisterwijkse canon en de canon van het pand. In de Museumkelder bieden 3 grote schermen de mogelijkheid uitgebreider in te gaan op bepaalde aspecten van de geschiedenis en in de Proeverij wordt aandacht besteed aan het belang van de horeca voor het toerisme. De inrichting, vormgeving en aankleding van het geheel is mooi, helder en aangenaam. Dit project straalt synergie uit: initiatief, een mooie historische plek, draagvlak van de bevolking, enthousiasme, professionaliteit, mogelijkheden om toeristen èn de eigen bevolking kennis te laten maken met de sporen van het verleden en tenslotte (niet onbelangrijk) inbedding in een gastvrije omgeving met lekker eten en drinken. Om dit alles nog eens extra cachet te geven, gaf initiatiefnemer Leo van Schayik opdracht tot het maken van een speciale 'Oisterwijk'-aflevering van `De Wandeling`. Ook deze film ademt professionaliteit en plezier. Chapeau!
maandag 14 juni 2010
De waarde(n) van erfgoed
Industrieel erfgoed
Afgelopen week werd ik weer eens geconfronteerd met een van mijn oude liefdes: industrieel erfgoed. U kent ze wel: al die enorme, verweesde, leegstaande panden, waarin de menselijke maat soms niet meer te herkennen is. Fabrieken die hun functies lang geleden verloren hebben. Vaak zijn ze afgebroken nadat de klad in de industrietak kwam: de leerindustrie, de sigarenindustrie, de textielindustrie, de landbouwindustrie. Maar ook die prachtige oude bruggen, sluizen, watertorens, de overgroeide spoorrails, teveel om op te noemen. Zeer fotogenieke ruïnes van vergane glorie.
Sommige gebouwen krijgen een nieuwe functie. Dat kan heel goed uitpakken omdat de vaak enorme ruimtes uitdagen om er creatief en onbeperkt gebruik van te maken. Jaloers kan ik worden op mensen die in kerken kamers tot hoog in de hemel hebben veroverd; iedere dag kan ik nog genieten van die onovertroffen lichte en ruime studiezaal van het Regionaal Archief Tilburg; alleen maar rondlopen in De Pont is al bij voorbaat een goed bestede ochtend en een hapje eten in de gezellige herrie van de Verkadefabriek: altijd goed. En altijd weer glijden mijn gedachten weg naar al die voorouders die er ploeterden, leerden, samen werkten, er hun brood verdiende, vriendschappen aangingen.
BEB
De Brabantse Erfgoed Biënnale (BEB), een initiatief van Erfgoed Brabant, gaat de komende twee jaar extra aandacht schenken aan dat Industriële Erfgoed. De aftrap van de Biënnale was dan ook heel toepasselijke in de voormalige CHV-fabriek in Veghel.
Met de provinciale domeinen "ruimte" en "economie" is de aandacht voor industrieel erfgoed in Brabant niet verwonderlijk. Tijdens de BEB 2010-2011 worden de Brabantse erfgoedinstellingen en -verenigingen geprikkeld om (nog meer dan voorheen) aandacht te besteden aan de verhalen van de mensen die dat erfgoed daarmee zichtbaarder en voelbaarder kunnen maken, zodat deze overblijfselen de identiteit van een dorp, een stad kunnen versterken.
De waarde(n) van erfgoed
Prof. dr. Arjo Klamer, hoogleraar economie van de kunst en cultuur, bood de aanwezigen een helder en tamelijk optimistisch perspectief in deze voor de cultuur zo barre tijden. Hij maakte duidelijk dat we ons als "erfgoedsector" niet teveel moeten laten afschrikken. De economisering van onze maatschappij, het focussen op economisch kapitaal is weliswaar een onontkoombaar feit, belangrijk is te beseffen dat de economie een van de middelen is om het doel "kwaliteit van leven" te bereiken. Het gevoel alleen al dat je omringd wordt door monumenten, erfgoed, "stemmen" uit het verleden in welke vorm dan ook, dat die er ook voor jou zijn, geeft (meer) waarde aan je bestaan. Het gaat dan om sociaal-culturele waarde en Klamer pleitte ervoor ook deze 'vage' waarde meetbaar te maken door je publiek vragen te stellen als "wat vindt u belangrijk" en "ervaart u dat ook" . Verder pleitte hij ervoor erfgoed te zien als "gedeelde goederen": niet (te) bedrijfmatig, niet alleen maar afhankelijk van subsidie, maar juist mensen (gebruikers, bezoekers) mede-eigenaar maken. Het museum, het monument, het archief is van "ons". Vergelijk het met familie, vriendenkring: daarin investeer je wederzijds: financieel, maar ook emotioneel en daarvoor krijg je dan vriendschap, steun, liefde terug. Ik kan me alleen maar aansluiten bij deze stellingname: het bewijs werd immers al geleverd door het succes van een project als "Geboren in 1809"
Afgelopen week werd ik weer eens geconfronteerd met een van mijn oude liefdes: industrieel erfgoed. U kent ze wel: al die enorme, verweesde, leegstaande panden, waarin de menselijke maat soms niet meer te herkennen is. Fabrieken die hun functies lang geleden verloren hebben. Vaak zijn ze afgebroken nadat de klad in de industrietak kwam: de leerindustrie, de sigarenindustrie, de textielindustrie, de landbouwindustrie. Maar ook die prachtige oude bruggen, sluizen, watertorens, de overgroeide spoorrails, teveel om op te noemen. Zeer fotogenieke ruïnes van vergane glorie.
Sommige gebouwen krijgen een nieuwe functie. Dat kan heel goed uitpakken omdat de vaak enorme ruimtes uitdagen om er creatief en onbeperkt gebruik van te maken. Jaloers kan ik worden op mensen die in kerken kamers tot hoog in de hemel hebben veroverd; iedere dag kan ik nog genieten van die onovertroffen lichte en ruime studiezaal van het Regionaal Archief Tilburg; alleen maar rondlopen in De Pont is al bij voorbaat een goed bestede ochtend en een hapje eten in de gezellige herrie van de Verkadefabriek: altijd goed. En altijd weer glijden mijn gedachten weg naar al die voorouders die er ploeterden, leerden, samen werkten, er hun brood verdiende, vriendschappen aangingen.
BEB
De Brabantse Erfgoed Biënnale (BEB), een initiatief van Erfgoed Brabant, gaat de komende twee jaar extra aandacht schenken aan dat Industriële Erfgoed. De aftrap van de Biënnale was dan ook heel toepasselijke in de voormalige CHV-fabriek in Veghel.
Met de provinciale domeinen "ruimte" en "economie" is de aandacht voor industrieel erfgoed in Brabant niet verwonderlijk. Tijdens de BEB 2010-2011 worden de Brabantse erfgoedinstellingen en -verenigingen geprikkeld om (nog meer dan voorheen) aandacht te besteden aan de verhalen van de mensen die dat erfgoed daarmee zichtbaarder en voelbaarder kunnen maken, zodat deze overblijfselen de identiteit van een dorp, een stad kunnen versterken.
De waarde(n) van erfgoed
Prof. dr. Arjo Klamer, hoogleraar economie van de kunst en cultuur, bood de aanwezigen een helder en tamelijk optimistisch perspectief in deze voor de cultuur zo barre tijden. Hij maakte duidelijk dat we ons als "erfgoedsector" niet teveel moeten laten afschrikken. De economisering van onze maatschappij, het focussen op economisch kapitaal is weliswaar een onontkoombaar feit, belangrijk is te beseffen dat de economie een van de middelen is om het doel "kwaliteit van leven" te bereiken. Het gevoel alleen al dat je omringd wordt door monumenten, erfgoed, "stemmen" uit het verleden in welke vorm dan ook, dat die er ook voor jou zijn, geeft (meer) waarde aan je bestaan. Het gaat dan om sociaal-culturele waarde en Klamer pleitte ervoor ook deze 'vage' waarde meetbaar te maken door je publiek vragen te stellen als "wat vindt u belangrijk" en "ervaart u dat ook" . Verder pleitte hij ervoor erfgoed te zien als "gedeelde goederen": niet (te) bedrijfmatig, niet alleen maar afhankelijk van subsidie, maar juist mensen (gebruikers, bezoekers) mede-eigenaar maken. Het museum, het monument, het archief is van "ons". Vergelijk het met familie, vriendenkring: daarin investeer je wederzijds: financieel, maar ook emotioneel en daarvoor krijg je dan vriendschap, steun, liefde terug. Ik kan me alleen maar aansluiten bij deze stellingname: het bewijs werd immers al geleverd door het succes van een project als "Geboren in 1809"
zondag 13 juni 2010
Veel blije vaders!
Zaterdag 12 juni gaf Regionaal Archief Tilburg een bijzonder vaderdagcadeautje weg. Iedereen die interesse had kon gratis een pagina uit de krant van zijn of haar vaders geboortedag laten printen. En interesse was er zeker! Veel mensen zijn gedurende de dag naar het archief gekomen om een print te laten maken. Voor de meeste mensen was één pagina niet voldoende: naast vaders kunnen ook vrienden en familieleden een krantenpagina verwachten. Op sommige momenten was er zelfs een wachtrij bij de kopieerapparaten, maar dankzij de deskundige hulp van een aantal medewerkers is iedereen met een prachtig en uniek cadeau naar huis gegaan!
vrijdag 11 juni 2010
Huis voor Erfgoed in Oosterhout geopend !
Vandaag, vrijdag 11 juni, werd het Huis voor Erfgoed aan de Zandheuvel 51 in Oosterhout geopend. Het Huis voor Erfgoed is de naam van een concreet gebouw: de voormalige Zandheuvelschool. Dit gebouw huisvest het vernieuwde Speelgoed- en Carnavalsmuseum Op Stelten, de Heemkundekring De Heerlijkheid Oosterhout, een permanente archeologische expositie en een tentoonstellings- en informatieruimte over het cultureel erfgoed van Oosterhout. Het Speelgoedmuseum is de belangrijkste bewoner. De gemeente Oosterhout heeft in haar cultuurnota Laat duizend bloemen bloeien de ambitie uitgesproken dat Het Huis voor Erfgoed een plek in de stad wordt waar geïnteresseerden zich gezamenlijk kunnen verdiepen in erfgoed en de geschiedenis van de stad en haar bewoners.
De openingshandeling werd verricht door de wethouder van cultuur Carla Bode-Zopfi. Met de Zandheuvel erbij is het een echt Museumkwartier. Daarvoor werd het boek Van onbebeboomde bossen en dorre waterlopen over de geschiedenis van het Oosterhoutse carnaval gepresenteerd. Op dit moment is er een tentoonstelling te zien over de Oosterhoutse basisscholen.
De werkruimte van de Heemkundekring is Trefpunt Heemkunde genoemd en elke woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur geopend.
De openingshandeling werd verricht door de wethouder van cultuur Carla Bode-Zopfi. Met de Zandheuvel erbij is het een echt Museumkwartier. Daarvoor werd het boek Van onbebeboomde bossen en dorre waterlopen over de geschiedenis van het Oosterhoutse carnaval gepresenteerd. Op dit moment is er een tentoonstelling te zien over de Oosterhoutse basisscholen.
De werkruimte van de Heemkundekring is Trefpunt Heemkunde genoemd en elke woensdagmiddag van 13.00 tot 16.00 uur geopend.
Reizende expositie De ringbaan in Regionaal Archief Tilburg
Op donderdag 17 juni opent in Regionaal Archief Tilburg aan de Kazernehof 75 de reizende expositie over de langste straat van Tilburg: de ringbaan. Deze expositie bestaat uit 26 grote panelen waarop in woord en beeld de historische ontwikkeling en alle bezienswaardigheden van de ringbaan worden toegelicht. Kortom, een attractieve en interessante 'reis'.
In Regionaal Archief Tilburg is ook het boek ‘De ringbaan: een rondleiding’ te koop. Dit rijk geïllustreerde boek (116 pag.; full color) kost slechts € 12,50.
De reizende expositie stond eerder al in Winkelcentrum De Rooi Pannen, Wijkcentrum De Nieuwe Stede en Zorgcentrum Jozefzorg. Door de verdeling over de stad is de expositie voor iedereen makkelijk bereikbaar. Bent u nog niet gaan kijken? Doe het vóór 30 juni in Regionaal Archief Tilburg, want dat is de laatste keer dat de expositie te zien is.
De hele maand juni staat nog in het teken van de ringbaan: lezingen, grote bouwborden langs de ringbaan, een omvangrijke overzichtstentoonstelling in de Drögefabriek (entree via het Textielmuseum) en diverse excursies. Deze manifestatie is georganiseerd door Stichting Straat in samenwerking met Stadsmuseum Tilburg.
Reizende expositie De ringbaan
Datum: 17 t/m 30 juni 2010
Lokatie: Regionaal Archief Tilburg, Kazernehof 75, 5017 EV Tilburg
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 9.30 - 17.00 uur
Vrij entree
woensdag 9 juni 2010
Bijeenkomst KANBEducatie
KANBE of KAN / EB: de Kring Archivarissen Noord-Brabant Educatie of Kring Archivarissen Nederland / Erfgoed Brabant. Twee keer per jaar komen we bij elkaar voor het uitwisselen van nieuws, programma's, denkwijzen en discussie. Een van de archieven is gastlocatie met koffie, thee, lekkers en lunch. Tot deze KANBE behoren de volgende archieven:
Streekarchief Land van Heusden en Altena: Brabants Historisch Informatie Centrum: Regionaal Archief West-Brabant; Archief Waalwijk; Regionaal Historisch Centrum Eindhoven; Gemeentearchief Gemert-Bakel; Stadsarchief Breda; Stadsarchief Den Bosch; Regionaal Archief Tilburg en Stadsarchief Oss. De laatste jaren vervult Erfgoededucatie van Erfgoed Brabant de rol van voorzitter tijdens deze bijeenkomsten. Dat is een heel gezelschap en allerlei onderwerpen passeren de revue. Zo was er maandag 31 mei de bijeenkomst in Tilburg. De volgende onderwerpen stonden op het programma: bloggen, chatten, E-Learning, leskist Middeleeuwen en Biennale Erfgoed Brabant. Het bloggen, chatten en twitteren werd toegelicht door Hanneke Meulenaars en Marilou Nellisen van het BHIC. E-Learning werd toegelicht door ondergetekende: het onderwijs transformeert of innoveert. Er vindt namelijk een digitale (r)evolutie plaats. De archieven kunnen hierop inhaken door educatie materiaal online te zetten. Dat is echter niet voldoende: ook de visie op leren is aan verandering onderhevig. De leskist over de Middeleeuwen werd ontwikkeld door Erfgoed Brabant. Deze kan ingezet worden in de (Brabante) basisscholen en op verzoek zelfs voorzien worden van lokale toepassingen. De Biënnale is een tweejaarlijks durend programma, geïnitieerd door Erfgoed Brabant. Het onderwerp is de industrialisatie van de provincie. Niet alleen musea, archieven, maar ook gemeenten en projectontwikkelaars kunnen hierop afstemmen of bij aanhaken.
Een inspirerende bijeenkomst deze keer. De volgende keer in het najaar gaat de KAN BE of KAN / EB door op E-Learning. We zijn en blijven immers de educatoren van de archieven die op de hoogte moeten zijn van de nieuwste visies.
dinsdag 8 juni 2010
Hilvarenbeekse Indiegangers
Op de Vrijthof in Hilvarenbeek staat een oorlogsmonument. Het monument verbeeldt de Feniks, een mythologische vogel, die na zijn dood herboren zou worden. In Indonesië wordt de vogel een Garoeda genoemd. Het oorlogsmonument is op initiatief van de veteranenvereniging Serdadu Kembali tot stand gekomen.
Jonge mannen waren het die vlak na de Tweede Wereldoorlog als dienstplichtige soldaten naar Indonesië gingen. Voor het vertrek naar de Oost werd in april 1947 op datzelfde Vrijthof werd een parade gehouden, zoals de foto laat zien.In totaal werden 51 soldaten uitgezonden, waarvan er twee niet terugkeerden: Jan Wolfs en Gerard Kuypers. Zij rustten respectievelijk op de erevelden Leuwigajah in Cimahi en Panda te Bandung.
Na de terugkomst van de soldaten werd in 1950 de Veteranenvereniging Serdadu² Kembali opgericht. In het Maleis heeft dit de betekenis van de terugkerende soldaat. Het archief bevat de zestigjarige geschiedenis van de veteranenvereniging van voormalige dienstplichtige soldaten naar Nederlands-Indië. Het was een zeer actieve vereniging. Naast een stukje gezelligheid organiseerde de vereniging de jaarlijkse 4 mei herdenkingen.
Via Gerrit Kobes vernam het Archief dat de vereniging na het vieren van het 60-jarige bestaan haar activiteiten wilde beëindigen en een goede plaats zocht voor het archief. Gerrit Kobes zorgde er tevens voor dat het archief toegankelijk werd gemaakt.
zaterdag 5 juni 2010
De krant van je vaders geboortedag
Op 20 juni vieren we dit jaar weer vaderdag. Een cadeautje nodig? Kom de week ervoor naar Regionaal Archief Tilburg. Op zaterdag 12 juni worden daar pagina´s afgedrukt uit oude kranten. Speciaal voor vaderdag kun je een pagina uit de krant van je vaders geboortedag printen.
Regionaal Archief Tilburg heeft een grote verzameling kranten op microfiche. Dat gaat terug tot maar liefst 1865! Op datum zijn deze heel eenvoudig af te zoeken. Is je vader op 7 januari 1939 geboren in Tilburg? Leuk om te weten wat er in de wereld op die dag gebeurde. Benieuwd naar een andere datum, bijvoorbeeld de geboortedag van je opa? Ook die is te vinden.
Medewerkers van het Onderzoekerscentrum helpen je met het vinden van de juiste pagina´s en met het maken van de zwart-wit afdruk.
Interesse? Kom langs op 12 juni!
Locatie: Regionaal Archief Tilburg, Kazernehof 75, 5017 EV Tilburg
Tijden: van 10.00 tot 15.00
Kosten: eerste print is kosteloos, vervolg prints zijn € 0,50 per stuk.
Er is ook de mogelijkheid om eigen archiefonderzoek te doen in het onderzoekerscentrum, geopend van 9.30 – 16.00 uur
Regionaal Archief Tilburg heeft een grote verzameling kranten op microfiche. Dat gaat terug tot maar liefst 1865! Op datum zijn deze heel eenvoudig af te zoeken. Is je vader op 7 januari 1939 geboren in Tilburg? Leuk om te weten wat er in de wereld op die dag gebeurde. Benieuwd naar een andere datum, bijvoorbeeld de geboortedag van je opa? Ook die is te vinden.
Medewerkers van het Onderzoekerscentrum helpen je met het vinden van de juiste pagina´s en met het maken van de zwart-wit afdruk.
Interesse? Kom langs op 12 juni!
Locatie: Regionaal Archief Tilburg, Kazernehof 75, 5017 EV Tilburg
Tijden: van 10.00 tot 15.00
Kosten: eerste print is kosteloos, vervolg prints zijn € 0,50 per stuk.
Er is ook de mogelijkheid om eigen archiefonderzoek te doen in het onderzoekerscentrum, geopend van 9.30 – 16.00 uur
vrijdag 4 juni 2010
Poll mei
Afgelopen meimaand vroegen we in de poll Via welk communicatiemedium u graag door het archief geïnformeerd wordt. Naast de communicatiemiddelen die wij zelf nu gebruiken kon de stemmer zelf een suggestie doen. Van die mogelijkheid heeft echter bijna niemand gebruik gemaakt.
Het grootste gedeelte van de stemmers ging voor de traditionele media van de website (40 procent) en voor de e-mail (38,5 procent). De rss feeds en de lancier kwamen ver achteraan met respectievelijk 7,7 procent en 6,4 procent van stemmen.
Er staat voor de maand juni weer een nieuwe poll op de homepage. Deze keer willen we graag weten hoe vaak u gebruik maakt van beeldonline.
donderdag 3 juni 2010
Het YouTubekanaal van het Regionaal Archief Tilburg - nieuwe mijlpaal
Op 27 november meldde ik vol trots dat ons YouTube kanaal een succes was. Inmiddels is een volgende mijlpaal alweer voorbij. Ergens vorige week zijn alle filmpjes samen op dat kanaal 20.000 keer bekeken.
Op 27 november stond de teller op meer dan 9000, dus in zes maanden tijd klikten de YouTubers bijna 11.000 keer op een filmpje van het Regionaal Archief Tilburg. Elke dag 60 films bekeken. Wauw!
Hoewel iedereen weet dat er gigantisch veel mensen op YouTube rondstruinen en filmpjes bekijken, is het resultaat van dit kanaal toch spectaculair voor een archiefdienst.
In de afgelopen zes maanden zijn er 10 filmpjes bijgeplaatst. Elke drie weken zo ongeveer een nieuw filmpje online beschikbaar. We hebben nu 32 abonnees. Het aantal neemt niet snel toe, maar telkens is er weer een YouTuber die besluit ons kanaal te volgen. Altijd leuk!
We blijven ook actief om filmpjes van anderen die interessant kunnen zijn voor de bezoekers van ons eigen kanaal, als favoriet te bestempelen zodat die ook een vermelding krijgen op de kanaalpagina. Zo kom je ook in beeld bij anderen.
De slechts bekeken film is een impressie van een bijenmarkt uit begin jaren dertig. Dat filmpje kan niet ingesloten (embedded) worden omdat de rechten niet bij ons berusten. Is dat de reden dat het filmpje niet zo vaak bekeken wordt? Dat anderen een filmpje wat ze leuk vinden in hun eigen website of weblog kunnen embedden zorgt vanzelfsprekend voor meer bezoek.
Het volgende minst bekeken filmpje geef ik hier meer aandacht. Wie weet helpt het! :)
Op 27 november stond de teller op meer dan 9000, dus in zes maanden tijd klikten de YouTubers bijna 11.000 keer op een filmpje van het Regionaal Archief Tilburg. Elke dag 60 films bekeken. Wauw!
Hoewel iedereen weet dat er gigantisch veel mensen op YouTube rondstruinen en filmpjes bekijken, is het resultaat van dit kanaal toch spectaculair voor een archiefdienst.
In de afgelopen zes maanden zijn er 10 filmpjes bijgeplaatst. Elke drie weken zo ongeveer een nieuw filmpje online beschikbaar. We hebben nu 32 abonnees. Het aantal neemt niet snel toe, maar telkens is er weer een YouTuber die besluit ons kanaal te volgen. Altijd leuk!
We blijven ook actief om filmpjes van anderen die interessant kunnen zijn voor de bezoekers van ons eigen kanaal, als favoriet te bestempelen zodat die ook een vermelding krijgen op de kanaalpagina. Zo kom je ook in beeld bij anderen.
De slechts bekeken film is een impressie van een bijenmarkt uit begin jaren dertig. Dat filmpje kan niet ingesloten (embedded) worden omdat de rechten niet bij ons berusten. Is dat de reden dat het filmpje niet zo vaak bekeken wordt? Dat anderen een filmpje wat ze leuk vinden in hun eigen website of weblog kunnen embedden zorgt vanzelfsprekend voor meer bezoek.
Het volgende minst bekeken filmpje geef ik hier meer aandacht. Wie weet helpt het! :)
dinsdag 1 juni 2010
Geboren in 1809 bij Kring voor Kabinetsmedewerkers
Dat het project Geboren in 1809 nog steeds een uniek project is blijkt wel uit de belangstelling van de Kring van Kabinetsmedewerkers. Op 27 mei jl. was de gemeente Tilburg gastheer van deze landelijke vereniging waar zo’n 60 gemeenten zijn aangesloten. Dan moet je denken aan bestuursadviseurs, communicatiemedewerkers en medewerkers stadspromotie c.q. externe betrekkingen. Na een korte vergadering van de vereniging wordt er altijd een inleiding en een discussie gehouden over een bepaald thema. Deze keer was het thema Tilburg 2009 en vooral hoe Tilburg en haar bewoners het gevierd hebben dat Tilburg 200 jaar stadsrechten heeft. Daarvoor waren Ingrid de Leeuw en Maaike de Wit uitgenodigd van het projectbureau Stichting Tilburg 2009. Zij legden uit hoe zij gefunctioneerd hebben en hoe ze actief zijn geweest naar het zoeken van sponsoren voor het feestjaar 2009. Ook werd er aandacht besteed aan de vele projecten die de stichting heeft ondersteund. Zoals de Kinderburgemeester en het project Geboren in 1809. Van dat laatste mocht het Regionaal Archief Tilburg zijnde Jean-Paul Korst een uiteenzetting geven.
Als eerste noemde Jean-Paul de aanleiding van het project, de samenwerking met de NGV afdeling Tilburg-Den Bosch, de werving van de deelnemers en hun enthousiasme op de allereerste bijeenkomst in november 2008. Daarna de start van het onderzoeksproject in 2009 met 60 deelnemers. De workshops en cursussen werden uitgebreid besproken en dat het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een unieke wiki. Tenslotte de uitkomst van het onderzoek van alle 338 dopelingen wat leidde tot statistieken en bijzondere verhalen. Allemaal gemaakt door de deelnemers zelf. Met behulp van twee verhalen van dopelingen uit 1809 werd de presentatie door Jean-Paul afgesloten. Dat was die van de beroemde Petrus (Peerke) Donders en die van Maria Nicolaia van Geloven. Deze laatste was getrouwd met een crimineel en dat gaf veel rumoer en gelach uit de zaal.
Als eerste noemde Jean-Paul de aanleiding van het project, de samenwerking met de NGV afdeling Tilburg-Den Bosch, de werving van de deelnemers en hun enthousiasme op de allereerste bijeenkomst in november 2008. Daarna de start van het onderzoeksproject in 2009 met 60 deelnemers. De workshops en cursussen werden uitgebreid besproken en dat het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van een unieke wiki. Tenslotte de uitkomst van het onderzoek van alle 338 dopelingen wat leidde tot statistieken en bijzondere verhalen. Allemaal gemaakt door de deelnemers zelf. Met behulp van twee verhalen van dopelingen uit 1809 werd de presentatie door Jean-Paul afgesloten. Dat was die van de beroemde Petrus (Peerke) Donders en die van Maria Nicolaia van Geloven. Deze laatste was getrouwd met een crimineel en dat gaf veel rumoer en gelach uit de zaal.
Het resultaat was dat opnieuw een groep mensen enthousiast is gemaakt met genealogie en dat het snuffelen in archieven gewoon kaaileuk is! Na afloop was er nog een samenzijn. En weet je wat, onder deze vereniging zat een genealoog uit Soest die al jarenlang stamboomonderzoek doet! Wat is de wereld toch klein.