donderdag 17 februari 2011

Studenten journalistiek

Op 16 februari heeft een groep derdejaars studenten van de opleiding Fontys Hogescholen Journalistiek een bezoek gebracht aan het archief. Ze kwamen in het kader van hun minor creatief schrijven, hun docente vond dat bezoek aan het archief niet kon ontbreken in hun studie.


Bij binnenkomst voelden de studenten zich onwennig, ze hadden nog nooit een archief bezocht en wisten niet wat hun te wachten stond. Ze hadden een stereotype beeld van een archief: woorden als ´suf´, ´muf´ en ´oude mannen´ werden meerdere malen gebruikt

In de educatieruimte aangekomen kregen de studenten een introductie. Hierin werd verteld wat een archief is en waarvoor je naar een archief gaat. Aan de hand van de website werd getoonde welke bronnen er in het archief zijn. Daarnaast werd ook uitgelegd hoe je in de bronnen moet zoeken. Ook de betrouwbaarheid van de bronnen kwam aan de orde, en hoe gebruik je bronnen als journalist.

Na deze introductie was het tijd om zelf aan de slag te gaan, maar daarvoor werden nog wel even de huisregels van het archief verteld. De groep werd verdeeld in drie groepen. Elke groep deed onderzoek naar één van de volgende onderwerpen: Marietje Kessels, Koning Willem II of Peerke Donders. Voordat ze het onderzoekscentrum in gingen, kregen ze in het kort te horen wie deze persoon was. Hierdoor konden ze zelf een onderzoeksvraag rondom deze persoon centraal stellen. Ze gingen onderzoek doen in kranten, boeken,archieven etc. om antwoord te vinden op de gestelde vraag.

In het onderzoekscentrum was het toch nog onwennig voor de studenten. Het onderzoek begon achter de computer, waar op de website door de verschillende bronnen werd gezocht. Al snel werd het eerste archiefstuk opgevraagd en bekeken, hierin bleek informatie te staan die hielp om het de onderzoeksvraag te beantwoorden. Ook het krantenarchief werd geraadpleegd, het werd voor studenten steeds duidelijker hoe rijk het archief is aan informatie. Toch konden sommige studenten het niet laten, om op internet te gaan zoeken naar informatie. Deze informatie zorgde voor handvatten om het verdere onderzoek, zo werden op internet namen gevonden en deze werden in de database van het archief gezocht. Zo kregen ze bevestiging, want wat op internet staat hoeft niet waar te zijn.

Na drie kwartier onderzoek en deze kennismaking met het archief was het tijd om het resultaat aan elkaar te presenteren, waarbij de onderzoeksvraag en het antwoord aan elkaar werdverteld. Ook ging de docent kort in op hoe het onderzoek was verlopen en of hun mening ten aanzien van het archief veranderd was. Vooral de website werd als zeer positief gewaardeerd en het feit dat je niet perse fysiek naar het archief moet om informatie te krijgen.

De middag was voor de studenten een eyeopener van wat het archief te bieden. Ook heeft het ervoor gezorgd dat drempel om naar een archief te gaan lager is. Hopelijk gaan de studenten in hun verdere carrière gebruik maken van het archief.

Manon Nout, stagiare Reinwardtacademie

3 opmerkingen:

  1. Laatst waren er journalisten van Omroep Brabant in het archief op zoek naar materiaal over een historische overval op een bank in Tilburg. Er werd mooi materiaal gevonden in onze collectie. Dat leidde tot een mooie reportage, ook met een filmpje: http://www.omroepbrabant.nl/?news/146463912/Gangstertaferelen+op+klaarlichte+dag+.aspx

    Een duidelijk voorbeeld waarbij het archief als bron kan dienen voor de journalistiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Manon
    Leuk stukje! Wat betreft de 'oude mannen' klopt het steotype beeld ook wel een beetje, ja toch? Toch heb ik wel het idee dat er steeds meer jongere bezoekrs naar de studiezaal komen.

    BeantwoordenVerwijderen