Het staat heel duur zo'n titel: corporate blog. Er is dan ook een deskundig Wikipedia artikel aan gewijd. Het Regionaal Archief Tilburg is goed en serieus bezig met imagebuilding.
Tot zover de PRietPRaat.
Op 1 april 2009 werd het weblog Beneminlux.blogspot.com omgedoopt tot dit weblog. Het leek zinvol om met een herkenbare naam, met meerdere medewerkers een weblog te gebruiken om het nieuws de wereld in te sturen. Ieder van de bijdragers heeft eigen interessen en werkzaamheden van waaruit bloggen mogelijk en soms zelfs noodzakelijk is. De geboorte van dit weblog was een feit. Aan enthousiaste collega's geen gebrek!
Toch is het geen vanzelfsprekendheid, soms moet je mensen er op aanspreken om te bloggen. Je helpt ze over drempels en je wijst ze op het belang van kennis delen. Tot 1 april waren er 9 blogberichten verschenen en daarna 105 tot het eind van 2009. Knap staaltje productie die toch echt voor het grootste deel autonoom verliep. Deelname aan de cursus 23-archiefdingen heeft daar zeker aan bijgedragen.
Het weblog waarop Jantiene in eerste instantie onze nieuwe boeken voor de bibliotheek publiceerde kon vervallen en die aanwinsten verschijnen nu hier. De aanwinsten van archieven, nieuwe toegangen, projecten, activiteiten, vondsten, wetenswaardigheden, alles vond hier geleidelijk aan een plaats. Het voordeel hiervan is dat iedere blogger binnen het archief nu nieuws kan "maken" en er over schrijven zonder tussenkomst van webmaster of communicatiemedewerkster. Die laatste spreekt ons overigens nog wel eens bestraffend toe en dat is maar goed ook. Het embedden van de rss-feed van het weblog als nieuws in de website was een logische volgende stap. Alle nieuwe blogposts gaan ook direct door naar Twitter.
Inmiddels vullen tien medewerkers dit weblog. Ik ben er trots op dat zij dit zo veelvuldig en consequent doen en daarmee terechte aandacht vragen voor het vele werk op allerlei gebieden dat hier verzet wordt. In de eerste 3 maanden van 2010 verschenen er maar liefst 50 blogposts. Als je jezelf serieus neemt, dan doen anderen dat ook.
Een poll op de website liet ook zien dat de bezoekers voor het grootste deel prijs stellen op de presentatie van nieuws via het weblog. Slechts 20% van de 124 stemmers was zich niet bewust van het weblog of keken er nooit op.
In april 2009 waren er 454 bezoeken aan dit weblog. Dat getal liep geleidelijk op naar 2232 in februari 2010. Dat cijfer geeft in ieder geval aan dat het weblog een groeiende groep lezers heeft.
Succes meet zich af in duurzaamheid. Eens kijken wat ik op 1 april 2011 kan bloggen over dit weblog. Iets beginnen is eenvoudig, iets afmaken is soms lastig, maar iets volhouden, dat is vaak het moeilijkst.
[plaatje]
Een late reactie, maar da's speciaal om te melden dat het weblog, ook nu het al een jaar en vijf dagen oud is, nog steeds springlevend is! ;-)
BeantwoordenVerwijderenSerieus: een hele mooie mijlpaal! Het is niet eenvoudig om zo geregeld een blog te onderhouden. En met z'n allen lijkt dat misschien makkelijker, maar misschien is het zelfs wel moeilijker dan in je eentje of met z'n tweetjes.
@Christian
BeantwoordenVerwijderenDank je wel. We blijven ons best doen! :)