zaterdag 3 januari 2015

2014 - overzicht van het gebruik van social media

Aan het begin van 2015 kijken we inmiddels traditiegetrouw terug. In deze blogpost, net als vorig jaar, een terugblik hoe Regionaal Archief Tilburg in 2014 de social mediakanalen heeft gebruikt.

Dit weblog telde in 2013 158 blogposts. Dat zijn er iets minder dan in 2013 (166) maar desondanks is een gemiddelde van drie blogposts per week een prima prestatie. Alle bloggers die een bijdrage hebben geleverd: dank jullie wel!
Het weblog kreeg in 2014 ruim 39.000 bezoeken die samen bijna dan 75.000 pagina's bekeken. Deze cijfers zijn iets hoger dan in 2013, toen kreeg het weblog ruim 38.000 bezoeken die bijna 73.000 pagina's bekeken.

Het YouTubekanaal van Regionaal Archief Tilburg blijft het onverminderd goed doen. In 2014 werden de films ruim 28.000 keer bekeken (bijna 52.000 minuten) waarmee het totaal aantal views is gestegen boven de 167.000. Het aantal abonnees is toegenomen tot 191 en in 2014 kwamen er 15 nieuwe filmpjes bij. In totaal staan er nu 161 films op het Youtubekanaal van het archief.

De communitysoftware van NING gebruikten we in 2014 voor twee communitysites. Eentje voor de Charterbank (80 leden / 1700 bezoeken) en een voor Educatie (152 leden). In 2015 blijft alleen de charterbankcommunity actief.

Het aantal volgers van ons twitteraccount is in 2014 opnieuw sterk gegroeid tot 1784. Dat is een toename met 367 volgers. Regionaal Archief Tilburg doet actief mee met #fotovrijdag waarbij archiefdiensten op vrijdag een link naar een foto via twitter versturen.

Sinds maart 2011 is Regionaal Archief Tilburg actief op Facebook. Tot eind 2014 had het archief daar een persoonlijke pagina waar je vriend mee kan worden. Daar is nu een eind aan gekomen. Het archief heeft nu een bedrijfspagina die je "leuk" kunt vinden. Dat heeft geen gevolg voor het aantal vrienden of leukers. Nadeel is dat je op deze manier minder interactie hebt.
In 2014 groeide het aantal vrienden met ruim 300 naar 2240. Komend jaar komt er meer gedetailleerdere informatie beschikbaar over het gebruik van de Facebookpagina.

In 2014 is het archief de samenwerking met het Brabants Historisch Informatiecentrum gaan intensiveren op het gebied van de chatservice. Beide archiefdiensten bedienen samen de chat waardoor voor de bezoekers van de website de chat vijf avonden per week beschikbaar is. Daarmee is online bereikbaarheid met 25% toegenomen.

Regionaal Archief Tilburg is ook actief op Pinterest en Instagram. Op dit moment is dat nog heel beperkt en passief zodat het geen zin heeft om met cijfers te komen.

In 2015 blijven alle medewerkers van Regionaal Archief Tilburg hun best doen om via alle kanalen onze bezoekers ten dienste te staan. Blijf reageren!

Ik wens alle lezers een gezond en gelukkig 2015 toe.

Gerelateerde blogposts:
Social Media in 2013
Social Media in 2012
Social Media in 2011
Social Media in 2010

1 opmerking:

  1. Als Tilburgse ondernemer blijft het mij verbazen hoe krachtig social media is en niet meer weg te denken voor organisaties en ondernemers. Social media is niet meer weg te denken uit mijn marketingactiviteiten.

    BeantwoordenVerwijderen