Deze enthousiaste vrouw werd geplaagd door wat technische problemen maar slaagde er toch in haar verhaal uit te dragen. Kathryn werkt als Emerging Technologies Specialist in de Murdoch University Library in Perth, West Australië. Leuk hoe creatief zij haar profiel heeft ingevuld!
Hoewel haar bijdrage heel erg gespitst was op de bibliotheekwereld heb ik er twee dingen uitgepikt die ook voor ons nuttig zijn. De presentatie ging over de verschillende vormen van "free" (en dus niet alleen in de betekenis van gratis!)
Zij liet een foto zien van drie aboriginal vrouwen die in de bibliotheek voor een pc zaten en bezig waren om traditionele verhalen van de aboriginals vast te leggen voor het nageslacht. Dat bracht mij het idee om in het nieuwe onderkomen dat het Regionaal Archief Tilburg op enig moment gaat betrekken aan de Goirkestraat naast het Audax Textielmuseum Tilburg, een ruimte in te richten die daarvoor geschikt is. Een soort van multimediakamer, zo transparant als mogelijk is, waar bezoekers ook repro's kunnen maken, of even een persoonlijk gesprek kunnen voeren. Waar medewerkers snel een opname kunnen maken op video voor Youtube of instructie op de website of wat dan ook. Waar je in een videogesprek bezoekers op de website wat uitlegt, of even skypen of in Second Life meedoen met een event. Een ruimte waar je laagdrempelig met nieuwe media aan de slag kunt gaan. Zonder je af te zonderen, gewoon binnenlopen en aan de slag gaan. Voor een website als het Geheugen van Tilburg ook handig.
Één zin van haar heb ik genoteerd: "Improve the quality of the question". Daar zit een hele wereld van gedachten achter. We kennen het allemaal: de bezoeker stelt een vraag, en met wat doorvragen wordt pas echt duidelijk op welke vraag hij of zij het antwoord wil vinden. In de praktijk blijkt dat vaak lastig. Je interpreteert snel wat de bezoeker "wel zal willen weten". Scherp blijven op de vragensteller en eigenlijk moet je als informatieprofessional geen genoegen nemen met een makkelijke vraag!
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
plaatje
Geen opmerkingen:
Een reactie posten