donderdag 30 april 2009

Stamboomonderzoek en educatie

'Tilburger schrijft boek over eigen stamboom' is de kop van een artikel in de Tilburgse Koerier van deze week. In de eerste alinea lees ik het volgende: 'Aanleiding voor het schrijven was een schoolopdracht waarmee Dirk, de zoon van de schrijver, thuiskwam. 'Het idee om te beginnen aan deze speurtocht in het verleden werd geboren toen ik hem hielp met een schoolopdracht', aldus de schrijver. 'Hij moest een zogenaamd 'egodocument' bestuderen en beschrijven, in combinatie met een bescheiden stamboom. Het document moest minstens veertig jaar oud zijn en over een familielid gaan of daardoor geschreven zijn.' Nu is deze schoolopdracht koren op de molen voor de betreffende schrijver. Hij publiceert immers regelmatig boeken en artikelen over (Tilburgse) historische onderwerpen. Maar toch, het is wel de schoolopdracht die deze man inspireerde.

Toevallig ben ik ook bezig met een docent van het Theresialyceum om een leerlingproject voor te bereiden. Hij is deelnemer aan het project 'Geboren in 1809' en hij ontdekte het Regionaal Archief Tilburg als potentiele leerplek voor genealogisch onderzoek door zijn leerlingen. Weliswaar facultatief, maar blijkbaar zijn er genoeg leerlingen die dit interessant vinden. Zelfs een Turkse leerling had zich gemeld. In eerste instantie had de docent dat afgehouden; er zou waarschijnlijk geen informatie te vinden zijn. Ik heb er echter op aangedrongen om de leerling mee te laten doen. De wil is er, dus ik vind, dat wij als archief ons uiterste best dan moeten gaan doen om daarmee aan de slag te gaan. Wie weet, wat we daarvan op steken? Welke familiedocumenten heeft die Turkse leerling in huis? Hebben ze doop- of bidprentjes? Waarschijnlijk niet, maar ik weet er eigenlijk helemaal niks van. Daar kan ik dus iets van leren!

Ik ben altijd blij als er een leraar met zo'n concreet verzoek komt. Natuurlijk haken we daar op in! Er wordt wel eens gevraagd of je dan niet te veel diverse projectaanvragen krijgt, maar de ervaring in het Textielmuseum heeft me geleerd, dat de range niet zo breed is. Het zijn de geijkte onderwerpen waar ze mee komen. Genealogie is er één van. Ik kan er dus gerust op in gaan. Het zal nog wel vaker voorkomen.....Ik ga eens bellen waar de zoon van de schrijver op school zit..

3 opmerkingen:

Christian zei

Petra, ik ben strakjes in ieder geval erg benieuwd naar je ervaringen met deze Turkse leerling. Lijkt me inderdaad, dat in zo'n geval er voor ons veel te leren valt! Wie weet hoeveel van die leermomenten we zelf al hebben afgehouden...

Petra Robben zei

Hoi Christian
Volgens mijn collega's komen er steeds meer boeken op de markt over genealogie voor Turkse en Marokkaanse inwoners. Zeker in een stad als Tilburg, waar steeds meer migranten zijn, zullen we er aan moeten...

Schoolleiding Theresia zei

Het leertraject genealogie, of zoals wij het op het Theresialyceum noemen, de module genealogie, is inderdaad facultatief, maar als een enthousiaste docent het aanbiedt, komen de leerlingen vanzelf. Overigens verbaast het me niet dat jonge mensen die veelal op een leeftijd zijn dat ze hun eigen identiteit zoeken en vormen, ook geinteresseerd zijn in hun stamboom. Daar hoef je toch niet bijna vijftig voor te zijn?
Fijn dat jullie aan de speurtocht van onze leerlingen mee willen werken.