vrijdag 30 oktober 2009

Digitaal dossier Peerke Donders


Het onderwijs beschikt meer en meer over digitale schoolborden. Daarnaast wordt het leren steeds individueler en minder klassikaal. Reden voor ons als archief- en museummensen eens te gaan kijken hoe we daar digitaal op kunnen inspelen.

Zoals u allen via de media hebt kunnen zien en horen, is in Tilburg het Peerke Donders Paviljoen geopend. Een geheel nieuw museum op de plaats waar ook het geboortehuisje, een kapel, een kruisweg en een horecagelegenheid is. Een inspirerende, meditatieve plek. Prachtig!

In het paviljoen zijn vier thema's te bezichtigen: 'Gouden Peerkes', hedendaagse weldoeners, een fototentoonstelling van Fraters in het onderwijs in de West, de biografie van Peerke en de zeven werken van Barmhartigheid. Voor de generatie die geboren is ten tijde van het Rijke Roomse Leven allemaal herkenbaar en prachtig. Maar hoe verkopen we dit aan de jeugd? Weten zij nog wat een pater is? Kennen zij de werken van Barmhartigheid?

Toch willen we dat 'de jeugd hiervan kennis neemt'. En dan komt mijn educatieve taak: ik moet die leerlingen het verhaal vertellen. Van Peerke, van de tijd van de kerken, van de missiewerken en de voormalige kolonie in Suriname. En dat we bezig zijn om Peerke heilig te verklaren. En dat daarvoor een wonder moet geschieden.....Een wonder...zouden de leerlingen dat geloven?

Om in te spelen op de in de eerste alinea genoemde ontwikkeling, ben ik bezig met de opbouw van een digitaal dossier. Drie hoofdstukken en een 'tagcloud' (Ja, ja, voor de generatie Rijke Roomse Leven is dit wellicht onbegrijpbaar jargon). Enfin, de docenten en de leerlingen kunnen naar believen door het blog heen zappen. Het dossier is nog niet compleet, maar langzaam aan voegen we nieuwe bronnen toe. Eens kijken hoe dit ontvangen gaat worden.

Geen opmerkingen: