Al enkele jaren komen basisschoolleerlingen naar het archief
om onderzoek te doen naar de moord op Marietje Kessels. De meeste van deze groepen
volgen het weerbaarheidproject Marietje Kessels. Het verhaal van Marietje komt
daarin summier aanbod. Als aanvulling op dit project brengen scholen daarom graag
een bezoek aan het archief.
Afgelopen zomer ontwikkelden Petra Robben en ik (Jasmijn van
der Hamsvoord) een nieuwe structuur voor dit programma. We lieten ons
inspireren door de verslavende werking van games. Dit wordt ook wel
gamification genoemd.
Gamification is het
toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Bij
gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring
te verrijken. Het principe van gamification is niet nieuw, we spelen al eeuwen
spelletjes. Bij gamification staat centraal dat je gedrag wilt stimuleren.
Dit doe je door in te spelen op de intrinsieke motivatie. (bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-gamification-nou-eigenlijk)
De groep wordt ontvangen in het archief en luistert eerst naar
het verhaal over de moord op Marietje Kessels. Het verhaal wordt verteld aan de
hand van foto’s en vragen vanuit de leerlingen. Daarna gaan ze aan de slag met
hun eigen historische bronnenonderzoek in de studiezaal. De leerlingen werken
in tweetallen aan 15 verschillende vragen. Om de vragen te beantwoorden gebruiken
ze verschillende bronnen, zoals foto’s, plattegronden, krantenartikelen, het
haarschilderij en boeken. Na het beantwoorden van een vraag, laten ze het
antwoord controleren en ontvangen ze bij een goed antwoord een bewijsstukje. Dit
bewijsstuk is een foto en krijgt een plek in hun eigen onderzoeksdossier. Het
historische onderzoek wordt gestimuleerd doordat de leerlingen steeds opzoek
moeten naar de juiste bronnen om alle vragen te beantwoorden en vervolgens
wordt dit werk beloond.
In de afgelopen vijf weken ontvingen Petra Rutten, Natascha
van Renswouw en ik zeven groepen 7
in het archief. Een flinke vuurdoop dus voor het nieuwe
materiaal…. Maar het werkte! De leerlingen waren heel enthousiast en waren
gedreven om hun volledige historische onderzoek af te ronden. De tweetallen
startten allemaal met een andere vraag en mogen daarna de vragen op hun eigen
tempo en in willekeurige volgorde doen. Er werd druk gespeurd in de
verschillende bronnen en er werd zelfstandig gewerkt. Er heerste een gevoel van
trots door het geven van goede antwoorden en daardoor een groeiende verzameling
van bewijsmateriaal in hun eigen dossier.
Het verhaal en het onderzoek maakten ook veel vragen bij de kinderen
los en er ontstonden veel interessante gesprekken over deze gruwelijke
gebeurtenis.
Groep 7 van basisschool Pendula was één van de schoolgroepen
die naar het archief kwam. Ze plaatste een stukje met fotomateriaal op hun blog:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten