woensdag 18 december 2013

Leerlingen onderzoeken de moord op Marietje Kessels


Al enkele jaren komen basisschoolleerlingen naar het archief om onderzoek te doen naar de moord op Marietje Kessels. De meeste van deze groepen volgen het weerbaarheidproject Marietje Kessels. Het verhaal van Marietje komt daarin summier aanbod. Als aanvulling op dit project brengen scholen daarom graag een bezoek aan het archief. 
  

Afgelopen zomer ontwikkelden Petra Robben en ik (Jasmijn van der Hamsvoord) een nieuwe structuur voor dit programma. We lieten ons inspireren door de verslavende werking van games. Dit wordt ook wel gamification genoemd.



Gamification is het toepassen van gamedenken en gametechnieken in niet-game omgevingen. Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Het principe van gamification is niet nieuw, we spelen al eeuwen spelletjes. Bij gamification staat centraal dat je gedrag wilt stimuleren. Dit doe je door in te spelen op de intrinsieke motivatie. (bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-gamification-nou-eigenlijk)


De groep wordt ontvangen in het archief en luistert eerst naar het verhaal over de moord op Marietje Kessels. Het verhaal wordt verteld aan de hand van foto’s en vragen vanuit de leerlingen. Daarna gaan ze aan de slag met hun eigen historische bronnenonderzoek in de studiezaal. De leerlingen werken in tweetallen aan 15 verschillende vragen. Om de vragen te beantwoorden gebruiken ze verschillende bronnen, zoals foto’s, plattegronden, krantenartikelen, het haarschilderij en boeken. Na het beantwoorden van een vraag, laten ze het antwoord controleren en ontvangen ze bij een goed antwoord een bewijsstukje. Dit bewijsstuk is een foto en krijgt een plek in hun eigen onderzoeksdossier. Het historische onderzoek wordt gestimuleerd doordat de leerlingen steeds opzoek moeten naar de juiste bronnen om alle vragen te beantwoorden en vervolgens wordt dit werk beloond. 





In de afgelopen vijf weken ontvingen Petra Rutten, Natascha van Renswouw en ik zeven groepen 7 in het archief. Een flinke vuurdoop dus voor het nieuwe materiaal…. Maar het werkte! De leerlingen waren heel enthousiast en waren gedreven om hun volledige historische onderzoek af te ronden. De tweetallen startten allemaal met een andere vraag en mogen daarna de vragen op hun eigen tempo en in willekeurige volgorde doen. Er werd druk gespeurd in de verschillende bronnen en er werd zelfstandig gewerkt. Er heerste een gevoel van trots door het geven van goede antwoorden en daardoor een groeiende verzameling van bewijsmateriaal in hun eigen dossier.

Het verhaal en het onderzoek maakten ook veel vragen bij de kinderen los en er ontstonden veel interessante gesprekken over deze gruwelijke gebeurtenis. 




Groep 7 van basisschool Pendula was één van de schoolgroepen die naar het archief kwam. Ze plaatste een stukje met fotomateriaal op hun blog:  





Geen opmerkingen: