dinsdag 10 juni 2014

De Sleutel ontsloten door Teun de Reijke


Van april tot juni 2014 heb ik stage gelopen bij het Regionaal Archief Tilburg onder begeleiding van Yvonne Welings. Dit in het kader van een minor Archivistiek B van de Reinwardt Academie. Centraal in deze stage stond het inventariseren van een archief van de Openbare Kleuter- en Lagere School “De Sleutel” in Tilburg-Noord, 1971-1981.

Ik moet bekennen dat ik in de eerste weken een beetje weemoedig werd. Het archief was, om het maar zachtjes uit te drukken, een boeltje. Al snel bleek dat het archivistische structuurbeginsel (je handhaaft de logische structuur van het archief zoals de archiefvormer die heeft aangebracht) in botsing zou komen met de praktijk van dit archief. Gelukkig heeft Yvonne me goed begeleid, waardoor ik al snel deze ‘hobbel’ wist te nemen.

Hoewel ik al eerder elders een archief geïnventariseerd heb, was dit de eerste keer dat ik met een selectielijst voor vernietiging van archiefbescheiden heb gewerkt. Een leerzame ervaring. Ik had er al op school les over gehad, maar nog nooit in de praktijk mee gewerkt. Resultaat: van de oorspronkelijke 75 cm is nog niet eens de helft overgebleven. Hoewel ik veel archiefbescheiden die zijn vernietigd persoonlijk ook niet de moeite waard vond, druiste het vernietigen van sommige bescheiden toch wel een beetje tegen mijn natuur in: ik ben een ‘homo bewaarsensis’.

Bij het inventariseren lees je veel van het materiaal dat je in handen hebt. Al snel ontstond het beeld van een levendige, drukbezochte school. Aanvullend archiefonderzoek in andere archieven die door het Regionaal Archief Tilburg worden beheerd, bevestigde dit beeld voor mij. De details laat ik over aan degene(n) die in de toekomst dit archief zal/zullen onderzoeken. Ik hoop dat de door mij gemaakte inventaris daarbij behulpzaam zal zijn.
STEIGEREND PAARD,
beeld van Arthur Spronken bij basischool "De Sleutel",



De inventaris is te vinden via deze link (102). Met deze ervaring op zak hoop ik mijn minor verder af te ronden en wellicht tot ziens bij het Regionaal Archief Tilburg.

Teun de Reijke,
juni 2014.


Geen opmerkingen: