dinsdag 15 februari 2011

Regionaal Archief Tilburg wijzigt de openingstijden

Vanaf 1 maart 2011 wijzigt Regionaal Archief Tilburg de openingstijden. Van vier dagen vrije toegang gaan we naar twee dagen vrije toegang: dinsdag en vrijdag. Op woensdag en donderdag gaan we niet dicht, maar focussen we ons meer op de digitale dienstverlening en op het ontvangen van (onderwijs)groepen en cursisten. Waarom we dit gaan doen, leggen we hieronder uit.

Fysieke en digitale bezoekers
Per jaar kent Regionaal Archief Tilburg vele bezoekers in het Onderzoekerscentrum en op de website. Algemeen geldt: iemand die aan de balie staat, wordt meteen geholpen. Digitaal zou dat ook moeten kunnen! De dienstverlening wordt nu gefocust op de circa 1.000 unieke bezoekers van het Onderzoekerscentrum. We doen minder voor de ruim 12.200 unieke website bezoekers. Hulp bij het zoeken in de ruim 2 miljoen records op de website is echter net zo nodig als hulp bij het zoeken in de fysieke archieven.

Digitale dienstverlening
Overheden, klanten, onderwijsinstellingen, iedereen wordt steeds digitaler. Regionaal Archief Tilburg wil daarom meer digitale dienstverlening aanbieden. Dit gaan we onder andere doen door met bezoekers van de website te chatten. Daarnaast gaat het archief een wiki gebruiken als publicatieplatform voor websitebezoekers en gaat daar ook actief in participeren. Digitale bezoekers krijgen zo snel, gericht en laagdrempelig antwoord.

Digitale toekomst van archieven
Het archief beheert de archieven van 12 gemeenten en een waterschap. Over een x aantal jaren dragen zij digitale archieven over. Regionaal Archief Tilburg wil een rol spelen in het toegankelijk maken van deze digitale archieven. Nú moet al begonnen worden met het ontwikkelen van expertise hierin. Daarnaast zijn we begonnen met het leveren van gedigitaliseerde dossiers aan gemeenten. Deze service wil het archief graag uitbreiden. De digitale bestanden kunnen in een later stadium voor alle bezoekers beschikbaar komen.

Introductiebijeenkomsten
Het archief ontvangt dagelijks nieuwe bezoekers die we wegwijs maken in het Onderzoekerscentrum. Op de dagen dat we niet vrij toegankelijk zijn, organiseren we speciaal voor hen introductiebijeenkomsten. Zo krijgen nieuwe bezoekers gericht uitleg over het archief en zien ze in korte tijd wat er mogelijk is.

Wat nog meer?
Bezoeken van onderwijsgroepen zullen vooral op woensdag en donderdag gaan plaatsvinden. Ook kunnen we op die dagen extra aandacht geven aan ingewikkelde onderzoeken. Onderzoekers die met deadlines te maken hebben of bezoekers die perse op dezelfde dag nog hun informatie moeten hebben, kunnen vanzelfsprekend ook terecht.

Hoewel we ons realiseren dat het wennen zal zijn aan de verminderde openingstijden, verwachten wij dat al deze mogelijkheden extra service bieden aan de vele bezoekers van Regionaal Archief Tilburg.

Lees er meer over op de website.

18 opmerkingen:

Christian zei

Ik ben benieuwd naar alle reacties en ervaringen!

PapierHier zei

Als je alleen aan 'koppensnellen' doet zou je kunnen denken dat het een erg ingrijpende wijziging is. En wennen zal het zeker zijn, maar de uitleg die men bij het RAT geeft snap ik volledig. Want waarom zouden de fysieke bezoekers beter/meer geholpen moeten worden..?! Maar is het besluit alleen ingegeven door inhoudelijke argumenten, of zijn niet (voor een deel) ook bezuinigingen de reden?

Luud de Brouwer zei

@Christian
Dat zijn wij ook! Je kunt het hier volgen.

@PapierHier
Dit is 100% een beleidskeuze en heeft niets met bezuinigingen te maken. Het is niet zo dat met deze maatregelen uren of geld wordt bezuinigd, alleen gaan we die middelen op een andere manier inzetten.

John zei

Als jullie die andere 99,9% van jullie archiefbestanden tegelijk met deze keuze ook nog eens digitaal aanboden, dan zou het fysieke bezoek voor de werkende mens er niet onder hoeven te lijden.

Luud de Brouwer zei

@John
Dat is een terechte opmerking die je plaatst. Die overige 99,9% zullen we naar alle waarschijnlijkheid nooit gaan halen, maar we gaan in ieder geval wel werken aan verdere digitalisering van een aantal bestanden die we op dit moment op microfiche in het Onderzoekerscentrum hebben staan.

Daarnaast willen we in dit jaar serieus werk maken van het ontwikkelen van een digitalisering on demand model zoals bv. het Stadsarchief Amsterdam dat aanbiedt.

We blijven natuurlijk ook twee dagen gewoon open, én iedere tweede zaterdag van de maand ook. Dus het fysieke bezoek blijft mogelijk.

Peter Brandenburg (RAL-Leiden) zei

Net als mijn collega Christian ben ik ook erg benieuwd. Ik ga het op de voet volgen!
Veel suc6

Astrid zei

Tot nu toe hebben we in de stdiezaal maar een negatieve reactie gehad, al zijn er wel vaste bezoekers die zich afvragen ´wat moeten we dan op woensdag doen?` :-)

Willem zei

Je zou het zelfs gewoon natuurlijk een bezuinigingsmaatregel moeten noemen. Ongelooflijk dat de gemeente Tilburg hiermee akkoord gaat! Laat de musea ook voortaan maar twee dagen per week open zijn, dan is de gemakkelijkste manier om te bezuinigen al gevonden. Als Google dan meer schilderijen 1000% inzoombaar op internet zet, dan hebben we nog meer plezier ook. Mag er gewoon met mijn vingers opzitten. Als ik maar bespaard blijf voor het op internet zetten van de schaamlapjes van het Textielmuseum.

Luud de Brouwer zei

@Willem
Het is geen bezuinigingsmaatregel maar een manier om de dgitale bezoekers meer aandacht te gaan geven.
Dat is niet goedkoper dan de bezoekers aan ons Onderzoekerscentrum helpen, het moet alleen op een heel andere manier gebeuren.
Het is een misverstand om te denken dat digitaliseren goedkoper is voor een archiefdienst dan fysieke inzage geven. Het is alleen wel een manier waarop meer mensen er gebruik van kunnen maken op een tijdstip dat het hun uitkomt, los van openingstijden.

Een archief is geen museum. De informatie die archieven beheren laat zich een stuk makkelijker digitaal gebruiken dan de objecten in een museum.
Natuurlijk is het Google Art project een prachtig initiatief en kun je inderdaad de kunstwerken bekijken zoals dat in een museum nooit kan.

Unknown zei

Ik heb al heel wat uitgezocht via digitale weg over mijn stamboom, compliment voor uw website. Nu wil ik graag weten waar huizen gestaan hebben. Wat een service dat ik nu een afspraak kan maken om langs te komen voor uitleg over het kadaster. Ik weet dat het moeilijke materie is dus was er nog niet aan begonnen. Graag wil ik donderdag 3 maart langskomen. Ik wil graag onderzoek gaan doen in de hoek van Oosterhout en Dongen. Ik hoop na deze ochtend het te kunnen en op eigen houtje af te maken.
ik kon op de website geen plaats vinden waar ik me aan kan melden dus ik doe het maar even zo.

Astrid zei

@Henriette

Bedankt voor je reactie. Zou je misschien even willen bellen of een mailtje sturen, dan maak ik een afspraak met je. info@regionaalarchieftilburg.nl , 0135494570

Unknown zei

Hallo Astrid, Leuk dat jij mij het kadaster uit gaat leggen. Ik wil meteen om 10 uur komen dan kan ik de dag ten volle benutten.
Graag tot ziens op 3 maart

Astrid zei

@Henriette.
Fijn dat je zo enthousiast bent! 3 maart is niet mogelijk momenteel, het lijkt me het beste als je even contact opneemt dan maken we samen een afspraak en dan kan ik je wat details vragen. info@regionaalsrchieftilburg.nl of 0135494570

Unknown zei

hallo Astrid,

Het valt me wel tegen. Ik heb al vrij genomen op het werk. Loopt het zo storm dat het al volgeboekt is?
Hoelang van te voren moet ik dan een plaatsje reserveren?

Petra Robben zei

Dag Henriëtte,
Excuus dat ik uw reactie op Astrids mail onderbreek. Dit blog is niet bedoeld om bilaterale afspraken te communiceren. Astrid heeft u gevraagd haar te bellen of te mailen zodat u uw wensen kunt toelichten en wij kunnen zien in hoeverre we u tegemoet kunnen komen.
Met vriendelijke groet,
Petra Robben

Anoniem zei

Ik bn eigenlijk wel verbaasd. Essentiële zaken als eeen index op de DTB's van Terheijden ontbreken nog. Vaak kan ik personen beter via de zoekmachine van BHIC vinden dan via het RHCT. Men heeft destijds om financiciële redenen de archieven die te Oosterhout lagen, binnen te halen, maar her RHCT blijft zich concentreren op de plaatsen in de Meierij.

Ton

Luud de Brouwer zei

@Ton
Het klopt inderdaad dat we de indexen van de DTB-boeken uit Terheijden niet online hebben staan. De kwaliteit was niet best. We hebben we de boeken helemaal gedigitaliseerd online staan, dus u kunt er wel terecht om te zoeken. Alleen niet via een index, dat is waar.
De toegankelijkheid van de DTB-boeken is nog niet optimaal. In stukjes en beetjes zijn we bezig om deze indexen online te krijgen, maar op dit moment ligt de prioriteit bij de bevolkingsregisters.

Theo van Herwijnen zei

Ton,

Ik weet niet in welke periode je zoekt, maar op de website is via nadere toegangen een transcriptie in te zien van DTB 1 van Terheijden (betreft de jaren 1609-1622)