Reinwardtacademie, Amsterdam |
De eerste weken zit de Reinwarder ter oriëntatie op de studiezaal. Observatieopdrachten om eens te zien hoe studenten of beginnende onderzoekers binnen komen. Wat weten ze al? Zijn ze bekend met een archief? Hebben zij vooraf de website bekeken? Gaan ze er van uit dat ze per se naar het archief moeten komen of zijn ze op de hoogte van het feit dat je voor een eerste oriëntatie thuis kunt beginnen? Deze vragen heeft onze stagiaire al geformuleerd in de vorm van een kleine enquete. Een volgende stap kan zijn een digitaal vragenformulier. Verder houdt Regionaal Archief Tilburg al een hele poos de bezoekersgegevens bij. Daaruit bleek dat 70 % van de Fontys Hogescholen uit Tilburg afkomstig was. maar tja...over welke periode....Die gegevens ontbraken vooralsnog, dus dat moeten we nog nader uitwerken.
Geen officieel onderzoek maar het is al fijn dat je iemand in huis hebt die een volledige focus op die doelgroep heeft. Het levert altijd meer informatie op, dan dat je er niks mee doet. Ook andere archieven en partijen maken steeds meer 'gebruik' van studenten. Op de site van de Reinwardtacademie lezen we dat het Gelders Archief een implementatieplan laat maken door vierdejaars van deze erfgoedopleiding. En in Rotterdam duiken de studenten in data ten bate van het project 'Emerging Media – Open Data'.
Interieur Reinwardtacademie |
Maar zonder ons te laten verblinden en verleiden tot alleen maar hip en innovatief....Hopelijk brengt onze stagiaire niet alleen in kaart hoeveel en wanneer de studenten komen naar Regionaal Archief Tilburg. We willen graag een of meer aanbevelingen zodat we in de toekomst weer een stap dichterbij ons doel gaan komen: optimaal gebruik van de collectie door onder andere studenten van HBO- en WO-opleidingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten