Ja, ja, het is een feit. Regionaal Archief Tilburg heeft Geschiedenislokaal 013 opgericht in een Ning community. http://geschiedenislokaal013.ning.com/
De doelstelling is om een virtueel lokaal in te richten voor leraren en leerlingen van werkgebied 013. Scholen voor voortgezet onderwijs kunnen een groep aanmaken. Leerlingen posten er hun onderwijsresultaten en leraren doen inspiratie op voor onderwerpen uit de regionale geschiedenis. Medewerkers van Regionaal Archief Tilburg en Stadsmuseum Tilburg bieden hun kennis en expertise aan en denken mee!
Quelle utopie!! Zouden onze leerlngen hieraan mee willen werken? Zijn ze te porren voor onze behoefte aan 'sharing'? We zullen het zien. Vandaag vroeg ik aan collega Ans hoe het de leerlingen van het Theresialyceum vergaan was in ons archief. Ze waren bezig met stamboomonderzoek, weet u nog? Ans vertelde dat ze in ieder geval enorm goed waren voorbereid. Ze wisten waarnaar ze op zoek waren. Een leerling vond een bidprentje van een van de voorouders, een andere leerling vond informatie over een Nederlands-Indische voorouder, die toevallig exact dezelfde naam had als haar eigen famile.
Maar herinnert u zich nog de Turkse leerling, waarvan we dachten geen informatie te hebben? Deze wist het adres te benoemen waar vader gewoond had, toen hij in zijn eerste gastarbeidersdagen in Tilburg verbleef. Vaders naam stond op een woningkaart! (Persoonlijk krijg ik daar kippenvel van). Vijf dagen later bleek broer gastarbeider in hetzelfde adres bijgeschreven...Waarom vijf dagen later? De Turkse leerling heeft een flinterdun gegeven, maar kan verder in haar speurtocht. Ook wist zij te vertellen dat vader in een 'handdoekenfabriek' had gewerkt. Handdoeken zijn van katoen....Tilburg had voornamelijk wol...Weer een ankerpunt in elk geval. Die katoenen handdoekenfabriek moet te traceren zijn. Hoop dat de Turkse leerling voldoende handvaten heeft om haar zoektocht door te zetten.
Maar, er zijn ook andere leerlingen....Zojuist was ik bij een vriendin van mij. Haar zoon zit in klas IV of V van jawel, ook het Theresialyceum. 'Ik ben laatst bij jullie op school geweest bij Dhr. van Gastel. Het ging over stamboomonderzoek!' 'He, toevallig,' zegt die zoon van mijn vriendin, 'ik moet morgen ook een stamboom inleveren voor levensbeschouwing.' 'Wat,'roept moeder vriendin, 'en moet je dat nu nog maken?' Zoonlief knikt en vraagt moeder naar haar voornamen....'En die van papa? En die van je broers en zussen?' (Vriendin komt uit een katholiek gezin waar zeven kinderen waren. Vaders gezin telt er vijf). Zoon vindt het 'allemaal zoveel gedoe...al die kinderen en die doopnamen....Ik ga opa niet bellen. Ik ben me daar gek. Ik moet naar een examenfeest...' Een kwartier later staat ie weer beneden. 'Zo, klaar!' Mijn vriendin vraagt of ie opa heeft gebeld en alle namen heeft gecheckt? 'Welnee, ik heb de helft van beide kanten er af gelaten. Vier kinderen bij jullie thuis en twee bij papa...Ik heb gewoon wat namen opgeschreven. Ik ben weg! Doei!'
Wat zal de leraar Levensbeschouwing morgen blij zijn. Zo'n gemotiveerde leerling die alle namen heeft nagevraagd en opgeschreven ;-)
Tja, Geschiedenislokaal 013. Gaan ze er komen, die leerlingen in ons virtuele klaslokaal? En gaan we dan werkelijk met hen de geschiedenis induiken of maken ze zich er met een Jantje van Leiden vanaf? Hoe echt is hun interpretatie van de geschiedenis? Hoe authentiek zal het zijn?
Als al die (waarschijnlijk volwassen) lezers van dit blog zich alvast eens aanmelden als vriend. Misschien geven we dan het goede voorbeeld aan onze leerlingen! En dan komt het helemaal goed met Geschiedenislokaal 013 op Ning!
1 opmerking:
Hey Petra. Daar is ie weer! Ik heb me natuurlijk onmiddellijk aangemeld en ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Kijk nog eens naar de mogelijkheden binnen de community. Op dit moment kan ik niets over mezelf vertellen. Ik weet niet of je dat wilt, maar ga eens aan tafel zitten met Isabelle en/of Astrid en bespreek de mogelijkheden. Zij hebben een cursus gedaan en zouden je van tips kunnen voorzien.
Een reactie posten