Hierbij een foto van een archiefles op locatie. Ik pleit er voor. Voor de docent is het enorm fijn dat je naar hun school komt. Er is slechts één les á 50 minuten mee gemoeid. Als archiefmedewerker ben je binnen 1,5 uur uit en thuis.
Vanmiddag waren er op het archief weer twee jongeren (5 VWO) van het Odulphus. Op zoek naar gegevens over de Goirkestraat. Super! Goede vragen voorbereid; relevant en to the point. Als je die leerlingen dan je materiaal kunt aanbieden, zie je dat ze daarmee echt geholpen zijn. Hier is een compliment op zijn plaats voor mijn collega's dienstverlening. Ze nemen die leerlingen serieus en helpen waar ze kunnen.
Die jongeren maken met het grootste gemak foto's van je spúllen. 'Ah, een oude plattegrond uit 1790. Maken we toch even een plaatje van.' Camera ervoor en het ligt vast. Niks geen gedoe met scans en beeldrecht. Out of time! Hier ligt voor ons een kans om er gebruik van te maken. Het liefst zou ik namelijk hebben dat ze hun bevindingen gaan posten op onze website of in een digitale omgeving. Misschien heeft iemand ideeen?
Ik ben tevreden, sluit een dynamische week af en ga volgende week weer fris aan de slag! Enne...deze foto heb ik gemaakt met mijn mobiel. Jawel, voor het eerst van mijn leven. Gemaakt in de schoolbanken van het Theresia terwijl mijn collega bezig was, thuis ge-upload in Picasa en dan blijkt dat ik hem rechtstreeks kan bloggen.... Goh, en dat op mijn leeftijd!
5 opmerkingen:
Je zou per groep een gratis Flickr account kunnen maken en de login en wachtwoord aan de klas geven. Daar kunnen ze dan de gemaakte foto's uploaden en becommentarieren. Stel het account dan wel zo in dat iedereen mag reageren.
Petra, ik heb de foto waar je zo trots op bent ;-) gepikt voor onze blogpost. Met naamsvermelding hoor! http://theresialyceumtilburg.blogspot.com/
groet, Lian
Petra, jij boekt echt succes op succes! Leuk hoor! :-)
Je kunt ze ook filmpjes laten maken en ze die zelf op Youtube laten zetten. Jij maakt dan een eigen Youtubekanaal. Daar kun je al die filmpjes in linken. Ik maakte zelf ooit zo'n kanaal om alle filmpjes van het Tilburgse literaire café aan elkaar te kunnen koppelen op één plek. Zie: http://youtube.com/salonseize.
In Picasa en Flickr kun je ze foto's laten uploaden naar hun eigen account, en ze daarbij vragen of ze elke foto willen voorzien van een tag (bijv. regionaalarchieftilburg). Op basis van die tags, kun je die foto's later terugvinden.
Sterker nog, er is al iemand die daarmee begonnen is. Tik in Picasa, in het venstertje rechtsbovenin maar eens 'regionaalarchieftilburg'.
Ik hoop dat je er wat mee kunt. Ga door met deze boeiende en leuke manier van leerlingen vertrouwd maken met het archief!
@ Yvette en Moniek,
Dank voor jullie adviezen en complimenten. Ik denk er nog even op door. Bij de systemen die jullie noemen zoals Flickr, You Tube en Picasa zie ik inderdaad wel de mogelijkheden voor het gratis uploaden. Wat ik daar mis is de context. Voor een leerling moet het relevant zijn om zijn materiaal ergens te plaatsen. Tevens moet zijn geplaatste document ergens in passen of bijhoren of aansluiten op.
Een actie zoals iets publiceren op internet doet een leerling voor zichzelf, niet omdat ik dat wil. Dat heb ik namelijk gemerkt bij het Geheugen van Tilburg. Gebruiksvriendelijk, de leerling kan zijn verhaaltje kwijt. Maar waarom zou hij dat doen?
Enfin, ik ben er nog niet geheel uit. Ben wel een ei aan het uitbroeden, maar daar blijf ik nog even bovenop zitten.
Een reactie posten