vrijdag 24 januari 2014

Uitkomst Kwaliteitsmonitor 2013 - een dikke goed!

Regionaal Archief Tilburg is altijd heel nieuwsgierig wat mensen van ons vinden. Uiteindelijk doen we al het werk om de informatie beschikbaar te krijgen voor jullie, de gebruikers van de archieven. Daarom nemen we om de twee jaar deel aan de ‘Kwaliteitsmonitor’, zo ook in 2013. Iedereen die van het archief gebruik maakt krijgt de gelegenheid om een oordeel te vellen over allerlei onderdelen van onze dienstverlening. In 2013 verspreidden 34 archieven een vragenlijst onder hun gebruikers. Altijd spannend wat de uitslag is. We delen de resultaten graag!

Algemeen oordeel
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we hebben het wederom uitstekend gedaan! De digitale vragenlijst is door 173 personen ingevuld die ons een 8,2 gaven. Daarmee scoren we ver boven het landelijk gemiddelde van 7,7. Het cijfer is zelfs hoger dan bij de vorige kwaliteitsmonitoren van 2011 en 2009. Toen kregen we een 8,0. Voor bijna alle onderdelen kregen we in 2013 een beter punt dan in 2011.

Studiezaalbezoek en dienstverlening
Van alle respondenten heeft 43% (landelijk 49%) de afgelopen zes maanden de studiezaal van het archief bezocht. Een paar rapportcijfers:
Vriendelijkheid van het personeel: 8,8 (landelijk 8,3)
Procedure van het aanvragen van stukken: 8,2 (landelijk 7,7)
Openingstijden: 6,3 (landelijk 7,3)
Levertijd van bestellingen: 8,2 (landelijk 7,7)
Hoogte van tarieven: 6,5 (landelijk 6,9)
Totale beoordeling studiezaalbezoek: 7,7 (landelijk 7,6)
Daarmee zijn we licht gestegen ten opzichte van 2011: 7,6.

Sociale media
Opmerkelijk is te zien hoe we het op gebied van sociale media doen. 55% van de respondenten die sociale media gebruiken volgt ons via sociale media (landelijk 23%). Van die volgers krijgen we een rapportcijfer van 8,5 (landelijk 7,4) voor ons gebruik op sociale media. Een greep uit de opmerkingen: ‘Uitmuntend’, ‘Eindelijk een archiefdienst met sociale media die er goed uitziet’, ‘Leuk voor de sier maar geen toevoeging voor de onderzoeker’, ‘Facebook van jullie is geweldig’.

Website
Van alle respondenten bezocht 93% (landelijk 82%) onze website. 7% bezoekt ons dus alleen via de studiezaal. Weer een paar rapportcijfers:
Zoekgemak op de website: 8,1 (landelijk 7,4)
Hoeveelheid digitaal beschikbaar: 8,2 (landelijk 7,2)
Downloadmogelijkheden: 8,2 (landelijk 7,0)
Interactiviteit van de site: 8,1 (landelijk 6,8)
Het laagst scoren we hier op vormgeving van de site en de betaalmogelijkheden: 7,7
Totale beoordeling website: 8,1 (landelijk 7,3)
Daarmee zijn we gelijk gebleven met 2011: 8,1.

Verbeterpunten
Respondenten konden opmerkingen geven bij de antwoorden en daar hebben ze ruimschoots gebruik van gemaakt. Voor ons is dergelijke feedback heel belangrijk, omdat we zo de verbeterpunten kunnen achterhalen.
Als belangrijkste verbeterpunt voor studiezaalbezoek wordt genoemd een verruiming van de openingsuren, o.a. op een avond. Ook de beperkte parkeerruimte is een probleem.
Wensen met betrekking tot de website zijn uitgebreider. Velen willen sneller (liefst elk jaar) de gegevens uit het burgerlijke stand online zien, helemaal volgens de wettelijke termijnen. Indexen en zoekmogelijkheden kunnen verbeterd worden bijvoorbeeld in de Charterbank. De directe koppeling naar de juiste pagina’s in een register werkt lang niet altijd optimaal. Aanvullingen van gescande archiefbronnen en persoonsnamenindexen mogen we veel duidelijker kenbaar maken. Ook zijn er opmerkingen over de algemene uitstraling en vormgeving van de site, dat moet beter kunnen.

Natuurlijk willen bezoekers nog veel meer gedigitaliseerd hebben, maar ook daarin krijgen we nou juist weer veel complimenten. ‘Eigenlijk vind ik deze website de beste van alle archiefsites die ik heb bezocht. Vooral de zoekmogelijkheid is zeer gebruikersvriendelijk’. En ‘Ik vind de site en haar mogelijkheden een van de beste van Nederland! Verbeteren is eigenlijk niet nodig!’ Je zou er verlegen van worden…

Dank voor alle tips en complimenten, maar we blijven wél verbeteren. We zijn ons bewust dat de zoekresultaten van de genealogische database niet altijd juist gekoppeld zijn. Daarmee gaan we in 2014 en 2015 aan de slag. De vormgeving van de site pakken we in de loop van 2014 ook aan. Met de gemeenten uit ons werkgebied zijn we in gesprek om sneller de gegevens van de burgerlijke stand online te hebben. Met de opmerking dat ons gebouw van binnen zo uit de tijd is, zijn we het helemaal eens. De plannen voor een hippere aankleding zijn in de maak.

Al met al zijn we dik tevreden met deze cijfers. De koers die we jaren geleden zijn ingeslagen, lijkt de goede. De focus op digitalisering en digitale dienstverlening werpt zijn vruchten af. Wij breiden die koers uit: het kan altijd beter. We danken de mensen die de Kwaliteitsmonitor hebben ingevuld. De waardering die uit de uitkomst spreekt is enorm. Betere motivatie om deze goede lijn voort te zetten is er niet.

Over twee jaar mogen jullie weer beoordelen of we daar in zijn geslaagd. Graag zelfs.


Relevante links:
Uitslag kwaliteitsmonitor 2009
Uitslag kwaliteitsmonitor 2011

5 opmerkingen:

Ans Holman zei

Door de inspanningen van onze vrijwilligers is de database zo goed gevuld, zijn vele registers toegankelijk gemaakt voor het grote publiek, zijn veel foto’s beschreven, enz. enz. En laten we al het “onzichtbare” werk niet vergeten. Dus het mooie cijfer wat we gehaald hebben straalt ook op hen af

Christian zei

Met zo'n mooi rapport kun je gerust thuiskomen. :-)

Luud de Brouwer zei

@Christian
Dat doen we dan ook :)

Luud de Brouwer zei

@Ans
Goede aanvulling Ans, want dat mag inderdaad niet vergeten worden!

Yvonne Welings zei

Wat een geweldig resultaat.

Wat de wettelijk termijnen van de Burgerlijke Stand betreft worden er voor de overbrenging altijd tienjarenblokken gehanteerd, dus bijvoorbeeld de geboorteregisters 1913-1922 hoeven formeel pas uiterlijk in het jaar 2022 beschikbaar te worden gesteld. Eerder is natuurlijk meegenomen.

Wat bezoekers niet altijd beseffen is dat aan het scannen van de Burgerlijke Stand een kostenplaatje hangt. Daarom zijn we meer dan blij dat de gemeenteraad van Drimmelen in december 2013 heeft besloten om extra krediet hiervoor beschikbaar te stellen. Gemeenten Alphen-Chaam, Geertruidenberg, Gilze en Rijen en Goirle hebben dat ook gedaan.