zaterdag 10 december 2011

Wettige vader ook natuurlijke vader?

Als een kind van een ongehuwde moeder bij een huwelijk van die moeder erkend en/of gewettigd wordt, geldt (in het algemeen!) de regel: hoe groter de tijdspanne tussen geboortedatum van het kind en de huwelijksdatum van de moeder, des te kleiner is de kans dat de man, waar de moeder mee trouwt, behalve de wettige vader ook de natuurlijke vader van het kind is.



Er zijn echter uitzonderingen, zoals in het geval van Adriana de Rooij. Haar onwettige zoon Petrus is op 3 juni 1801 te Tilburg gedoopt. Zij trouwt op 2 maart 1814 te Tilburg met Adrianus Doorakkers. Bij dat huwelijk wordt haar voorechtelijke zoon, die dan inmiddels 12 jaar is, door haar man erkend:









Het huwelijk vindt dus ruim 12 jaar na de geboorte van haar zoon plaats. Je zou dan verwachten, dat Adrianus Doorakkers niet de natuurlijke vader is. Maar .... de doopinschrijving vertelt een ander verhaal. Volgens die inschrijving is Adrianus Doorakkers de vader van het kind (DTB 12 Tilburg):










Ook in het volkstellingsregister van 1810 wordt de zoon van Adriana de Rooij Doorakkers genoemd (volkstellingsregister Tilburg 1810, inv. nr. 1275, blad 21):








Hoewel Petrus dus officieus door het leven ging met de achternaam Doorakkers, heette hij tot 2 maart 1814 officieel Petrus de Rooij. Waarom Adrianus Doorakkers en Adriana de Rooij zo lang hebben gewacht met trouwen is een raadsel. Maar een ding lijkt wel zeker: Adrianus Doorakkers is de natuurlijke én wettige vader van Petrus.







4 opmerkingen:

Denie Kasan zei

In de Surinaamse registers kom je deze situatie regelmatig tegen. Daar het huwelijk tijdens de slavernij verboden was onder slaven, werden de kinderen buiten het echt geboren. De jaren na de emancipatie in 1863 zie je een vele erkenningen door vaders in de marge van de geboorteakten vermeld en worden ook velen gewettigd door het huwelijk van de ouders.

Theo Molenaar zei

In mijn familie heb ik een voorbeeld waarbij de moeder kort na de geboorte trouwde met een man die hoogstwaarschijnlijk niet de natuurlijke vader was.
Mijn moeder heeft mij ooit verteld dat haar oma Elisabeth van der Aa voor haar huwelijk een 'voorkind' had. De ouders van de vader van dat kind zeiden tegen hun zoon: "Als gij niet met Betje trouwt, krijgt gij een nieuw pak".
Omdat mijn moeder het had over "de ouders van de vader van dat kind" lijkt het mij dat het niet over opa Hendrik Brok ging.
Tijdens later onderzoek vond ik inderdaad de geboorteakte van het voorkind, Jacoba Johanna, geboren op 4 april 1880 te Waalwijk. Ze werd erkend en gewettigd door mijn overgrootvader Hendrik Brok bij zijn huwelijk op 27 mei 1880 te Waalwijk. (Hendrik was weduwnaar geworden na het overlijden van zijn eerdere vrouw op 8 juni 1879).
Het kind Jacoba Johanna trouwde 5 juni 1901 in Baardwijk met (wettelijk gezien) haar volle neef Johannes Brok. (wettelijk gezien, want volgens mij was Hendrik Brok dus niet haar natuurlijke vader)

Theo van Herwijnen zei

Theo,

Heb je de doopinschrijving van het kind al eens ingezien? Misschien staat daar wel de naam van de natuurlijke vader vermeld.

Theo Molenaar zei

Nee, die heb ik nog niet gezien, maar dat is inderdaad een goed idee. Dit maakt me wel nieuwsgierig. Ik zal bij gelegenheid eens zoeken waar ik de katholieke doopboeken uit die tijd en plaats kan vinden.